It is currently 01 Feb 2025, 08:08

All times are UTC+03:00




Post new topic  Reply to topic  [ 84 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: asigurare casco. unde?
PostPosted: 16 Feb 2007, 14:41 
Offline
User avatar

Joined: 28 Aug 2006, 09:18
Posts: 612
Location: Timisoara
salve... rugaminte mare la toata lumea... am avut o problema cu asigurarea casco (azi noapte mi-a palit un tampit usa) si acum astia de la casco nu vor sa mi-o faca - astia fiind OMNIASIG. deci si prin urmare m-am decis sa nu mai raman la ei si sa imi fac casco la alta firma... acum as vrea sa aud si io niste pareri despre firmele la care aveti voi casco (dar exclud allianz - prea scump, generalli - nu accepta masina mea ca e mai veche de 6 ani, si, bineinteles - omniasig- ca-s nesimtiti). pe cei care au casco la vreo alta firma de asigurari ii rog sa posteze niste detalii cum ar fi: suma asigurata, prima de asigurare si cum s-au comportat in caz de avarie. va multumesc mult de tot si astept informatii de la voi


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 15:05 
Offline
User avatar

Joined: 31 Aug 2006, 16:26
Posts: 1301
Si eu am la Omniasig..:( De ce nu vor sa ti-o faca? Sun obligati sa o faca,... nu?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 15:10 
Offline
User avatar

Joined: 28 Aug 2006, 09:18
Posts: 612
Location: Timisoara
din pacate la incheierea asigurarii... au "uitat" sa-mi mentioneze faptul ca daca am vreo zgarietura, bucata respectiva din masina (alias aripa, portiera) nu intra pe casco... si cum eram la prima incheiere de casco, habar n-aveam de toate detaliile. iar usa asta avea o zgarietura dinainte de a incheia casco, si nu am stiut ca io de fapt platesc 750 de oiro pe an pt o aripa si o portiera (cam singurele care nu au nici o urma de vandalism pe ele, ca in rest toate mai au o urma de pietricica sau chestii minore, care nu le scapa astora) daca mi-ar fi spus la inceput, macar stiam de asta si o faceam atunci pe banii mei si faceam casco dupa, dar asa am platit pana acum degeaba ca sa nu pot sa-mi fac nimic pe casco :( si asta m-a infuriat cel mai tare si m-am decis sa schimb asiguratorul, asta dupa ce o sa-mi remediez defectiunile - ma gandesc ca la toti e la fel, dar cel putin acum stiu, pana acum habar nu aveam...ca cel care mi-a incheiat polita casco nu a avut bunavointa sa ma anunte de asta, iar cand am citit contractul nu mi-a sarit in ochi nimic legat de asta


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 15:29 
Offline
User avatar

Joined: 10 Nov 2006, 12:44
Posts: 1212
Car: '04 147 1,6 TI
Location: Villach
Incredibil! Inselatoria a ajuns sport national. In locul tau cred ca il jucam pe ala in picioare. Practic tu ai platit Casco pana acum fara sa primesti nimic in schimb.
Inainte sa pleci de la ei, io zic sa intrebi un avocat. Nu au cum sa scape asa usor.
Intrebare: e mentionat in contract ca aripa respectiva nu e acoperita de Casco? sau ca aripa respectiva era zgariata?

_________________
ex. Alfa 156 1.8 TS
ex. Alfa 147 1.9 JTD
ex. Alfa Spider 3.0 V6
Alfa 147 1.6 TI


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 15:31 
Offline
User avatar

Joined: 28 Aug 2006, 09:18
Posts: 612
Location: Timisoara
ciudat... cand io am semnat contractul nu retin sa fi scris ceva ala acolo... dar acum este scris.... nu retin... nu pot baga mana in foc... nu am ce face din pacate, am intrebat un avocat... asa este, dar problema majora este ca nu mi-au adus la cunostinta... asta ma enerveaza cel mai tare


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 15:37 
Offline
User avatar

Joined: 29 Oct 2006, 09:24
Posts: 914
Location: Bucuresti
E posibil sa fie un articol in contract cum ca nu se repara daca partea respectiva era avariata inainte. Important e daca in polita e precizat undeva ca masina avea acea zgarietura. E vreo mentiune despre zgarietura ta?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 15:40 
Offline
User avatar

Joined: 28 Aug 2006, 09:18
Posts: 612
Location: Timisoara
nu retin sa fi fost in momentul cand io am semnat contractul, dar acum am vazut copia dupa polita era trecuta.... dar nu ma mai intereseaza sa o fac pe casco... am inteles ca nu se poate face, sunt nervos pt ca nu mi-au spus despre asta. o sa o fac pe banii mei :( dupa care imi voi incheia casco la un alt asigurator. de omniasig nu mai vreau sa aud... asa ca sper sa-mi dati niste informatii utile unde as putea sa ma duc... deocamdata am in vedere asiban... stie cineva ceva despre asiban?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 15:46 
Offline
User avatar

Joined: 10 Nov 2006, 12:44
Posts: 1212
Car: '04 147 1,6 TI
Location: Villach
mani_mic Quote:
nu retin sa fi fost in momentul cand io am semnat contractul
Pai in momentul semnarii contractului nu ai primit si tu o copie?

_________________
ex. Alfa 156 1.8 TS
ex. Alfa 147 1.9 JTD
ex. Alfa Spider 3.0 V6
Alfa 147 1.6 TI


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 15:48 
Offline
User avatar

Joined: 28 Aug 2006, 09:18
Posts: 612
Location: Timisoara
io am o polita...dar nu-i trecuta starea masinii....aia era separat.... si nu stiu daca o mai am... dar oricum la ala era trecut, nu mai conteaza... nici nu vreau sa mai aud de omniasig... am luat-o in barba... si cu asta basta... acum vreau sa aflu care ar mai fi un asigurator care sa nu fie prea piperat la pret, si sa si plateasca cand e nevoie
P.S. din greseli invata omul


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 15:52 
Offline
User avatar

Joined: 10 Nov 2006, 12:44
Posts: 1212
Car: '04 147 1,6 TI
Location: Villach
Nu am facut nici o polita de asigurare in Romania, dar de bun simt mi se pare ca tu sa ai o copie la orice act de la asigurare. Sau la orice act poarta si semnatura ta.
Foaia de constatare (din cate stiu) trebuie sa aiba semnatura ta si a constatatorului.

_________________
ex. Alfa 156 1.8 TS
ex. Alfa 147 1.9 JTD
ex. Alfa Spider 3.0 V6
Alfa 147 1.6 TI


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 15:56 
Offline
User avatar

Joined: 28 Aug 2006, 09:18
Posts: 612
Location: Timisoara
e semnata de mine.... doar ca nu retin sa fi fost specificat ceva legat de usa.... a fost acu 3 luni, nu mai tin minte ce era scris... sa vad ce mai am acasa de la astia.... dar da-i incolo, nu ma mai intereseaza de ei...sa nu-i mai vad... omniasig, capitol incheiat din viata mea si a bellei... cautam un alt asigurator, mai mare si mai frumos :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 15:58 
Offline
User avatar

Joined: 28 Feb 2006, 09:39
Posts: 71
As zice sa incerci la un broker de asigurari care lucreaza cu mai multe firme de asigurari; astia ar trebui sa cunoasca foarte bine ce societati de asigurari sunt mai bune in orasul respectiv...pana la urma de oameni depinde in domeniu asta...nu neaparat de companie.
Ti-as recomanda Asiban ca am auzit experiente ok, dar nu ma intreba amanunte.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 15:59 
Offline
User avatar

Joined: 28 Aug 2006, 09:18
Posts: 612
Location: Timisoara
despre ei am auzit si io ca-s ok... in timisoara cel putin... dar asteptam si alte pareri


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 16:00 
Offline
User avatar

Joined: 04 Oct 2006, 12:17
Posts: 1469
Location: Bucuresti
Asiban NU ! Te ard in caz de dauna totala :popa:
Vezi ce a patit @alexandrus

_________________
Speranta moare ultima......

AR 156 2.0 TS 155-CP, blue cosmo, putin tuning exterior
new: Fiat Grande Punto 1.3 multijet 90 CP


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 16:02 
Offline
User avatar

Joined: 28 Aug 2006, 09:18
Posts: 612
Location: Timisoara
in ce sens ma ard!!!!?????


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 16:05 
Offline
User avatar

Joined: 04 Oct 2006, 12:17
Posts: 1469
Location: Bucuresti
este o clauza ca in caz de dauna totala te despagubesc mai putin cu "x"% din suma asigurata si-ti pun in brate epava.

_________________
Speranta moare ultima......

AR 156 2.0 TS 155-CP, blue cosmo, putin tuning exterior
new: Fiat Grande Punto 1.3 multijet 90 CP


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 16:07 
Offline

Joined: 28 Nov 2006, 20:51
Posts: 75
In locul tau nu as renunta asa usor.
Eu am casco la Generali, incheiat in decembrie. La 3 zile de la incheiere am luat o potaie (am scris si pe aici de patania mea). Asigurarea am incheiat-o in Bucuresti, dar atunci, era intra craciun si anul nou, eram la Iasi. Dupa ce am fost la politie si am facut constatarea m-am dus la Generali in Iasi. Ma ia domnul de acolo ca nu stie daca se face pe Casco, ca dauna e suferita prea repede.
Daca evea masina ceva? Daca am vorbit cu ala care a incheiat polita si era deja lovita? Tot felul de motive. L-am ascultat si la sfarst i-am pus in brate polita incheiata de mine si anexa, cu tot cu copii. I-am aratat rubrica unde scrie ca nu are nici un fel de avarii si i-am explicat ca nu ma intereseaza ce fac ei cu angajatii lor. Eeu am un act in care scrie ca NU ARE AVARII, si asta ma intereseaza. El poate sa spuna ce vrea.
Dupa ce l-am lamurit ca e mai bine sa accepte pe Casco a inceput la constatare.
Ca radiatorul nu e lovit de acum (avea un semn ca o intepatura mai veche).
Ca nu scutul e varza si nu e sigur ca e de la impact (intre noi fie vorba, era crapat dinainte si alexmirica stie, ca voiam sa iau unul de aluminiu de la el).
Si tot asa ca nu imi schimba aia ca era crapata. I-am spus sa-mi dovedeasca ca potaia nu a produs pagubele respective si le platesc eu. Nu a putut. Pana la urma a acceptat devizul si asigurarile au platit.

Cam lung postul, dar ideea e ca nu trebuie sa renunti. Vezi acasa pe exemplarul tau ce scrie. Daca scrie ca ai o zgarietura si tu te duci la ei cu portiera infundata e clar ca trebuie sa plateasca. De asemenea agentul constatator poate sa vada ca portiera a fost atinsa recent. Fii tare si nu renunta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 16:07 
Offline
User avatar

Joined: 28 Aug 2006, 09:18
Posts: 612
Location: Timisoara
vad io asta..acum fi sigur ca citesc contractul din scoarta in scoarta de 10 ori pana sa ma hotarasc unde inchei asigurarea... daca imi convine o fac, daca nu, nu


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 16:10 
Offline

Joined: 28 Nov 2006, 20:51
Posts: 75
%63FAL - Ce spui tu e fransiza (daca am scris corect).
Oriunde e optiunea asta. Daca optezi pentru fransiza din cate stiu ei plates un procent din dauna, tu restul, depinde de procent.
Avantajul e ca prima de asigurare e mai mica.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 16:12 
Offline
User avatar

Joined: 04 Oct 2006, 12:17
Posts: 1469
Location: Bucuresti
@intel_bodhi: curios ca ai avut probleme cu Generali .Sunt mai seriosi decat AZT ( Allianz ).
Lucrez cu ei de sapte ani si nu am ce sa le reprosez. Cel putin in Bucuresti.

_________________
Speranta moare ultima......

AR 156 2.0 TS 155-CP, blue cosmo, putin tuning exterior
new: Fiat Grande Punto 1.3 multijet 90 CP


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 16:13 
Offline
User avatar

Joined: 28 Aug 2006, 09:18
Posts: 612
Location: Timisoara
nu vreau sa ma tin de inselaciune.... nu stiam ca asta e politica... m-a scos din sarite faptul ca nu mi-au adus la cunostinta ca nu intra pe casco juma de masina... stiu clar ca era lovita acolo masina... si nu mai tin sa o fac pe casco acum.... nici o societate nu o sa mi-o faca...doar pe RCA :naughty: as putea sa o fac... asa ca daca ma loveste careva in viitorul apropiat, ma scot... altfel, o fac pe banii mei si inchei casco la alta firma... nu ma mai cert cu astia... nu imi place sa ma cert cand stiu ca nu o sa obtin nimic... dar omniasig nu mai vreau sa vad in fata ochilor...asta stiu sigur... le-am si cerut atunci sa-mi spuna toate conditiile...cum ar putea sa nu intre ceva pe casco... si nu mi-au zis nimic..aste eu o consider nesimtire... si cu nesimtiti nu vreau sa mai am de a face


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 16:18 
Offline
User avatar

Joined: 04 Oct 2006, 12:17
Posts: 1469
Location: Bucuresti
intel_bodhi Quote:
%63FAL - Ce spui tu e fransiza (daca am scris corect).
Oriunde e optiunea asta. Daca optezi pentru fransiza din cate stiu ei plates un procent din dauna, tu restul, depinde de procent.
Avantajul e ca prima de asigurare e mai mica.
Nu ! Fransiza este alta poveste. La unele societati de asigurari sunt trecute clauze separat de fransize, in care sunt specificatii ca in caz de dauna totala cuantumul sumei despagubite sa fie cu x% mai mic din valoarea asigurata, chiar daca fransiza este "0". Smecherii ascunse.

_________________
Speranta moare ultima......

AR 156 2.0 TS 155-CP, blue cosmo, putin tuning exterior
new: Fiat Grande Punto 1.3 multijet 90 CP


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 16:25 
Offline

Joined: 28 Nov 2006, 20:51
Posts: 75
Nu e vorba ca am avut probleme, tipul de acolo cred ca isi facea treaba
Lui i s-a parut suspect ca am incheiat asigurarea de cateva zile in Bucuresti si am venit la Iasi pentru constatare. Dupa ce l-am lamurit cum stau lucrurile si a vazut ca masina era inmatriculata cu o zi inainte de a fi asigurata s-a convins ca nu incerc sa fac vreo manarie.
Oricum omul a fost OK, dupa ce a fost convins ca sunt de buna credinta. A mers cu mine in service (ROMIL in Iasi), a facut constatarea, a dat comanda la piese.
Apoi a semnat la final fara probleme.

Din punctul meu de vedere nu consider ca au fost probleme.
Dar daca renuntam din prima, nu cred ca faceam masina pe CASCO


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 16:26 
Offline
User avatar

Joined: 08 Feb 2006, 19:10
Posts: 200
Location: Ottawa, ON, Canada
Sper ca acest material sa mai lamureasca din intrebari



Ghid util despre asigurarea casco
Prezentul ghid isi propune sa va ofere principalele informatii despre asigurarile casco. Datele oferite vor fi cele intalnite in majoritatea contractelor casco oferite de societatile de asigurari din Romania, fara insa a particulariza. Din acest motiv este posibil ca anumite aspecte sa difere in polita unui asigurator anume de cele indicate aici.

1. Ce este casco?
Casco este asigurare facultativa a autoturismului impotriva avariilor accidentale si furtului.
Casco nu tine loc de asigurare obligatorie (RCA).
De regula, asigurarea casco se ofera doar masinilor cu varste intre 0 – 8 ani (majoritatea asiguratorilor), 0 – 12 ani (anumiti asiguratori) sau masinilor de colectie.

2. La ce valoare se asigura masina?
Masina se asigura la o valoare cat mai apropiata de cea reala. Valoarea este stabilita de asigurator astfel:
- se stabileste valoarea de nou a masinii (cat a valorat respectiva masina cand avea 0 km la bord): pe baza facturii de achizitie de nou sau pe baza valorii de catalog (Schwacke, Eurotax, Apia)
- la valoarea de nou se aplica o uzura, pe baza unui tabel propriu fiecarui asigurator, in functie de varsta masinii (calculata de la data fabricatiei), ce se scade din valoarea de nou, obtinandu-se valoarea ramasa (valoarea la zi) a masinii
- optional, se adauga valoarea dotarilor suplimentare, obtinandu-se suma asigurata (SA).
!Atentie la inscrierea dotarilor masinii in polita: orice nu este in dotarea standard a masinii (cea de pe cataloagele producatorului) si nu e trecut in polita nu e asigurat.

3. Ce este fransiza?
Fransiza este acea parte din valoarea fiecarei daune pe care o suporta proprietarul masinii. Fransiza poate fi stabilita:
- in valoare fixa, aplicabila la fiecare dauna
- in procent din suma asigurata, aplicabila la fiecare dauna;
- in procent din valoarea fiecarei daune.
!Atentie mare la fransizele pe care le acceptati in polita! Diferenta intre 5% din valoarea daunei si 5% din suma asigurata este mare si va puteti pacali. De exemplu: la o masina asigurata pentru 10.000 euro, cu o fransiza la avarie partiala de 2% din suma asigurata (deci, de 200 euro), in cazul unei avarii a carei reparatie costa 450 euro, asiguratorul va plati 250 euro, iar proprietarul 200 euro; la o a 2-a avarie de 150 euro, asiguratorul nu va plati nimic, iar propritarul va plati toti cei 150 euro. In aceeasi situatie, daca fransiza era de 2% din valoarea daunei, asiguratorul platea la prima dauna 441 euro si proprietarul 9 euro, iar la a 2-a dauna asiguratorul platea 196 euro si proprietarul 4 euro.

4. Ce riscuri acopera casco?
Casco acopera doar daunele produse la autoturismul asigurat, atata timp cat acest autoturism este inscris legal in circulatie (inmatriculat provizoriu sau definitiv) si apartine proprietarului inscris in polita de asigurare (radierea masinii determina incetarea automata a politei casco, cu exceptia radierilor la sfarsitul contractelor de leasing).
Obligatia legala a unui asigurator casco este ca, in urma unui eveniment asigurat, sa plateasca readucerea autoturismului asigurat in starea dinanintea producerii evenimentului, prin reparare sau inlocuire.

Riscurile asigurate se impart in 4 mari categorii:
a. avarie partiala (accident in trafic, indiferent de cine este vinovat; avarie in parcare cu autor cunoscut/ necunoscut) = avarie a carei reparatie nu costa mai mult decat un plafon stabilit de asigurator (de regula 75-80% din SA).
b. avarie totala (situatia de avarie totala se stabileste de catre asigurator pe baza unui deviz de reparatie sau a unui memoriu tehnic din care reiese ca masina nu mai poate fi adusa in parametrii de siguranta specificati de producator, ambele documente se intocmesc de catre service specializat si autorizat RAR).
c. furt partial (furtul unor parti din masina, incl. roata de rezerva; tot la aceasta situatie se includ si avariile produse masinii de hot: geam spart, bord deteriorat, chiar si in cazurile de tentativa de furt)
d. furtul total (disparitia totala a masinii)
!Atentie mare la numarul de chei si telecomenzi pe care le detineti! La incheierea politei vi se cere sa declarati nr de chei si telecomenzi pe care le detineti la masina. In caz de furt total, asiguratorul va va solicita sa ii prezentati toate aceste chei si telecomenzi. Lipsa lor sau nedeclararea lor (asiguratorul verifica la producator, nr total de chei emise si inregistrate in computerul masinii) va determina neplata despagubirii. Fac exceptie cazurile in care la furtul masinii, soferul a fost deposedat de chei prin violenta sau sub amenintare.

Cf. legii, orice dauna la masina trebuie reclamata la politie (la sectia in raza careia s-a produs/constatat dauna). Aproape toti asiguratorii va vor solicita documentele emise de politie, pentru a va despagubi.

Asiguratorul va despagubi intotdeauna efectul unui risc asigurat, dar nu si cauza. De ex: daca ruperea unui pivot in mers determina rasturnarea masinii, asigurator va despagubi repararea masinii mai putin costul pivotului.

In toate cazurile, asiguratorul va despagubi contravaloarea daunei, mai putin fransiza aplicabila si (posibil) ratele ce au mai ramas de plata la polita. Fransiza se stabileste de regula pentru fiecare dintre cele 4 categorii separat, dar exista si cazuri cand ea este exprimata unitar, pentru orice dauna.

5. Ce riscuri NU acopera casco?
Situatiile difera de la sigurator la sigurator, dar in majoritatea cazurilor nu se acopera daunele rezultate din urmatoarele situatii:
1. atunci cand soferul nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a conduce (carnet valabil, fara a fi sub influenta alcoolului sau a drogurilor, etc)
2. atunci cand masina nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a circula (ITP lipsa, avarii anterioare serioase – in masura in care ele pot fi dovedite de catre asigurator etc)
3. atunci cand soferul nu are calitatea fata de proprietar solicitata expres in polita (anumiti asiguratori impun conditii clare, de genul: pot conduce masina doar angajatii firmei proprietare, sau doar sotul/sotia proprietarului)
4. avarii produse la anvelope, care nu au afectat si jantele
5. avarii produse de rularea cu autovehicolul prin apa (trecerea prin apa, inclusiv balti temporare)
6. avarii produse de stropirea cu substante chimice corozive
7. avarii produse cu buna stiinta de catre proprietar sau prepusi ai acestuia
8. avarii produse de catre proprietar sau membrii familiei acestuia, din postura de pasageri sau pietoni, atunci cand masina se afla parcata
9. furtul cu chei potrivite: casco despagubeste doar furtul prin efractie (care prezinta urme de patrundere fortata, de ex: daca este uitata masina descuiata, casco nu despagubeste)

6. Cine vinde asigurari casco?
Asigurari casco vand toti asiguratorii autorizati in acest sens de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
Asiguratorii vand polite casco prin urmatoarele canale posibile:
- la sediile asiguratorului, prin intermediul agentilor angajati ai asiguratorului;
- la sediile agentilor/ brokerilor de asigurari;
- la “sediul clientului” (acolo unde doriti dvs.) de catre angajati ai agentilor/ brokerilor de asigurari.
In majoritatea cazurilor, atunci cand nu incheiati polita la sediul asiguratorului, sunteti in contact cu un agent/ broker de asigurare. Acesti intermediari (agent/ broker) nu pun adaos la polita casco pe care o cumparati dvs. Ei primesc din partea societatii de asigurari un comision din valoarea primei incasate. Polita casco a unui asigurator ar trebui sa aiba acelasi cost indiferent de unde este achizitionata.
Este de preferat sa lucrati cu brokeri/ agenti de asigurare. Acestia au tot interesul sa va multumeasca, deoarece ei nu beneficiaza de un flux permanent de clienti precum angajatii asiguratorilor, ei isi castiga clienti din recomandarile dvs.
Un agent/ broker bun nu se va limita sa va vanda o polita casco, va va sfatui ce varianta sa alegeti, va va reaminti scadentele ratelor de plata si va va ajuta in caz de dauna (cel putin prin sfaturi strict necesare). Asigurati-va ca primiti telefonul lui pentru a-l putea apela in caz de nevoie.
Preferati agenti/ brokeri recomandati de cunoscuti, cu un sediu verificabil si disponibil. Sediul in apartamentul de domiciliu sau intr-un spatiu dubios ar trebui tratat cu rezerva.

7. Cum se compune costul (prima) unei asigurari casco?
Prima anuala (PA) de plata pentru un casco se calculeaza ca procent (cota de prima) din SA.
Cota de prima e mai mare:
- cu cat masina este mai batrana (plus 3-5% la fiecare nou an),
- cu cat fransizele sunt mai mici si mai putine (plus 0-30%) ,
- atunci cand masina a suferit avarii in anul precedent de asigurare (situatie de malus),
- atunci cand masina este de lux (cand valoarea de nou depaseste un anumit prag) (plus 5-10%)
- atunci cand proprietarul este persoana juridica,
- atunci cand masina nu are alarma sau alte dispozitive electronice antifurt (plus 3-8%)
- pentru activitatile de taxi, paza si protectie, transporturi periculoase si alte asemenea (plus 25-200%).
Cota de prima este mai mica:
- cu cat masina este mai tanara,
- cu cat fransizele sunt mai mari si mai multe,
- atunci cand masina nu a suferit nici o dauna in anul (anii) precedent(i) de asigurare (situatie de bonus),
- atunci cand proprietarul este persoana fizica (minus 5-10%),
- atunci cand masina are alarma sau alte dispozitive electronice antifurt (minus 3-8%).
Malusul reprezinta raportul dintre prima incasata de asigurator pentru un an de casco si totalul daunelor platite sau platibile (pentru daune in curs de solutionare) in acel an de catre asigurator. In functie de valoarea acestui raport, prima din anul urmator va fi majorata cu procente intre 0 – 50%.
Bonusul (reducerea primei cu procente intre 0 – 50%) se acorda pentru ani consecutivi de existenta a casco-ului fara dauna.

8. Ce e de facut in caz de dauna?
De preferat in acesta ordine:
1. sunati agentul/ brokerul, descrietii situatia (dauna) si intrebati-l ce sa faceti;
2. pastrati-va calmul si evitati sa va certati cu celelalte persoane implicate;
3. notati-va: numele celorlalte persoane implicate (si eventual al martorilor, daca situatia o cere), numerele de inmatriculare ale masinilor implicate, detalii sumare despre alte auto implicate (marca, culoare), adresa unde s-a produs/ constatat dauna (piata, strada si nr. imobilului in dreptul caruia s-a petrecut evenimentul, drumul si km in cazul drumurilor din afara localitatilor;
4. asigurati-va paza masinii si transportul ei in service (daca e cazul). Nu uitati sa cereti factura fiscala sau bon fiscal stampilat (casco despagubeste aceste cheltuieli).
5. prezentati-va cat mai repede posibil, in termen de 48 ore, la sectia de politie in raza careia s-a produs evenimentul, stabilita astfel:
- pentru cazurile de avarii, la sectia de politie accidente usoare a municipiului sau sectorului (unde o astfel de sectie exista) sau la sectia de politie normala pentru localitatile mai mici;
- pentru cazurile de furt, la sectia de politie normala, indiferent de tipul localitatii.
Este bina sa aveti la dvs.: cartea de identitate a dvs.(original), permisul de conducere (original), talonul masinii (original + copie), asigurarea RCA (original + copie), asigurarea casco (doar copie), chitanta pt Rovinieta (original).
Nu va speriati de politisti, dar nici nu va certati cu ei! Prevederea referitoare la prezentarea imediata la politie, desi prevazuta in lege, nu are asociata nici o sanctiune. Doar depasirea termenului de 48 de ore se sanctioneaza cu amenda si suspendarea permisului. Majoritatea politistilor va vor sanctiona exemplar daca faceti scandal in sectia de politie, asa ca pastrati-va calmul si veti putea scapa mai usor.
Ce acte trebuie sa primiti de la politisti:
- in caz de accident in trafic sau static, dar cu autor cunoscut: proces verbal; in caz ca sunteti nevinovat: copie dupa asigurarea si talonul auto vinovat.
- in caz de avarie constatata in parcare sau cu autor necunoscut: autorizatie de reparatie si anexa 2 (o scrisoare catre asigurator)
- in caz de furt solicitati o hartiuta care sa indice inregistrarea plangerii dvs. (ajunge o tidula cu stampila si numarul de inregistrare). Sectiile de politie vor elibera destul de greu aceasta hartie, dar au acesta obligatie legala, asa ca daca insistati o veti obtine. Este foarte utila pentru a demonstra asiguratorului ca ati efectuat demersurile necesare pentru prinderea faptasului si ventuala recuperare a pagubelor.
Cereti atent sa se inscrie toate daunele constatate pe auto (cele care se vad).
6. prezentati-va la departamentul constatari al asiguratorului in termenul prevazut in polita (de regula 72 ore de la eveniment)
Este bina sa aveti la dvs.: cartea de identitate a dvs.(original), permisul de conducere (original), talonul masinii (original), cartea de identitate a masinii (cel putin copie), asigurarea RCA (original), asigurarea casco (original, impreuna cu dovezile de plata a ratelor), actele obtinute de la politie (original), delegatie de la firma proprietara a masinii (pentru masinile de firma) sau imputernicire notariala de la proprietarul persoana fizica. La asigurator trebuie sa se prezinte soferul auto asigurat casco ce a fost implicat in eveniment, insotit de proprietar (sau cu delegatie/ imputernicire)
Ce trebuie sa primiti de la asigurator:
- deviz constatator in care se inscriu componentele de reparat/ inlocuit, parafa si semnatura agentului constatator, lista service-urilor agreate.
7. mergeti la un service auto (preferabil, unul dintre cele agreate) pentru a programa reparatia auto.
8. efectuati reparatia
9. completati dosarul de despagubire cu documentele solicitate de asigurator
10. recuperati-va masina reparata
11. daca este cazul, recuperati-va banii de la asigurator

In caz de furt partial, despagubirea se va putea face doar dupa ce primiti de la politie o scrisoare in care se indica negasirea faptasilor (scrisoarea se primeste in termen de aprox 2 - 5 saptamani de la depunerea plangerii)

Cazurile de avarie totala si furt total vor fi dezbatute separat mai jos (vezi pct. 11 si 12)

9. Cum platesc asiguratorii reparatiile la auto?
Daca mergeti la un service care nu este agreat de asigurator, aveti o singura optiune: platiti dvs. toata reparatie, depuneti toata documentatia necesara la asigurator si va primiti banii inapoi de la aceste (de regula, termenul de plata este prevazut in contract si curge din momentul in care ati completat dosarul cu toate documentele necesare).
Daca alegeti un service agreat (cu decontare directa), trebuie sa stiti ca exista mai multe feluri de decontare directa:
- cu accept de plata,
- fara accept de plata.

In cazul decontarii directe cu accept de plata, dupa efectuarea reparatiei, service-ul va trimite care asigurator (pe fax sau prin intermediul dvs.) devizul de reparatie si factura fiscala. Asiguratorul le va analiza si va comunica acceptul de plata intr-un termen prevazut in polita (de regula 3-5 lucratoare). Dupa ce primeste acceptul de plata al asiguratorului (prin fax sau prin intermediul dvs.), sevice-ul va elibereaza masina. Inainte de asta, asiguratorul are dreptul si va poate solicita sa platiti: fransiza aplicabila si/sau ratele care au mai ramas de plata in polita si/sau prima suplimentara de reintregire a sumei asigurate (vezi pct. 10) si/sau cheltuielile de reparatie nerecunoscute si neacceptate la plata.
In cazul decontarii directe fara accept de plata, dupa efectuarea reparatiei, service-ul va va elibera masina imediat. Inainte de asta, asiguratorul are dreptul si va poate solicita sa platiti: fransiza aplicabila si/sau ratele care au mai ramas de plata in polita si/sau prima suplimentara de reintregire a sumei asigurate (vezi pct. 10).
In oricare varianta de decontare, aveti posibilitatea sa platiti direct dvs., urmand sa va recuperati banii de la asigurator.

Sfat util: existenta decontarii directe fara accept de plata reprezinta un avantaj important in favoarea unei societati de asigurare care ofera asa ceva; va poate scuti de timp pierdut si zile in plus fara masina.

!Atentie. Evitati asiguratorii cu probleme financiare! Daca o oferta suna prea bine ca sa fie adevarata (este neasteptat de ieftina) atunci ea este o (semi-)pacaleala (ca sa nu spun teapa). Ganditi-va ca pentru a vinde mai ieftin, un asigurator are urmatoarele optiuni:
- sa aiba mai putini agenti constatatori decat necesar (= cozi si nervi)
- sa aiba mai putini angajati la evaluarea dosarelor de dauna (= timp pierdut)
- sa lucreze cu service-uri ieftine (lucrari de mantuiala si nervi pe masura)
- sa nu recunoasca nici o cheltuiala de reparatie care nu e strict necesara (bani in plus de platit in caz de dauna)
- sa nu se reasigure corespunzator (risc suplimentar asumat de dvs. in caz de faliment al societatii de asigurari)
- sa nu plateasca la timp (alt timp pierdut si nervi pe masura)
- sa va plimbe pe drumuri intre service si constatatori
- sa vanda asigurari sub costul lor real (banii astfel incasati nu ajung pentru plata despagubirilor estimate, astfel ca in mod evident apar platile amanate nejustificat sau refuzate pe motive penibile)
Ganditi-va bine! Cautati un cost bun pentru asigurarea dvs., dar urmariti si ce vi se ofera de banii cheltuiti, asigurati-va pe cat posibil ca asiguratorul ales este bun platnic. Informatii foarte utile in acest sens puteti afla de la service (reprezentanta sau unde obisnuiti sa va reparati masina): intrebati-i pe ei cu ce asiguratori au decontare directa, care dintre ei raspunde mai rapid la avizarile de plata, pe dosarele cui masinile se elibereaza mai repede etc.

10. Ce este si de ce trebuie platita prima suplimentara pentru reintregirea sumei asigurate?
Asiguratorul se angajeaza prin polita casco sa va despagubeasca in limita sumei asigurate. Asta inseamna ca indiferent de numarul de daune si de valoarea lor, el nu va plati in total mai mult decat suma asigurata inscrisa in polita.
Atunci cand va plateste prima dauna, asiguratorul reduce suma asigurata cu valoarea daunei platite. De ex, la o SA de 10.000 euro, dupa plata unei daune de 1.000 euro, suma asigurata devine 9.000 euro. Cum valoarea evaluata a masinii ramane de 10.000 euro, aceasta inseamna ca mai departe ea este subasigurata cu 10%. Aceasta inseamna ca la a 2-a dauna, in cazul exemplului dat, asiguratorul va plati doar 90% din valoarea daunei. Pentru a ne proteja de aceasta situatie, asiguratorul ne ofera posibilitatea ca, dupa fiecare dauna, sa reintregim SA. In exemplul dat, asiguratul va plati o prima suplimentara calculata astfel:
prima suplimentara = dauna platita * cota de prima inscrisa in polita * (nr. de luni ramase din polita / 12).
Daca vreti, aceasta reprezinta de fapt o minipolita casco pentru partea de masina proaspat reparata pe perioada ramasa din valabilitatea politei initiale.
Unii asiguratori va obliga sa reintregiti suma asiguratoare inainte de a va plati dauna (cea care a generat reducerea SA), altii va obliga sa reintregiti SA la deschiderea dosarului de dauna pentru dauna urmatoare celei care a generat reducerea SA, altii va ofera optiunea de a reintregi sau nu suma asigurata, dupa propria preferinta. Sfatul meu este sa reintregiti mereu suma asigurata.

11. Cand e avarie totala si ce e de facut?
Avaria totala este atunci cand masina nu mai poate fi reparata (in conditiile de securitate specificate de producator, acest lucru se stabiliste pe baza de expertiza tehnica autorizata) sau cand reparatia costa mai mult decat (suma asigurata – fransiza aplicabila)
Avaria totala este stabilita si hotarata de catre asigurator, in baza documentatiei la dosar. Dvs. duceti masina in service autorizat, acestia evalueaza tehnic epava (ceea ce a mai ramas din masina) si va ofera unul din cele 2 raspunsuri posibile:
- epava nu poate fi reparata, raspuns insotit de memoriu tehnic semnat si stampilat.
- epava poate fi reparata, raspuns insotit de deviz provizoriu de reparatie, semnat si stampilat.
In caz de avarie totala, asiguratorul este obligat sa plateasca o suma obtinuta prin scaderea din SA a:
- fransizei, daca exista;
- valoarii ratelor ramase de achitat;
- valoarii epavei.
Majoritatea asiguratorilor va vor propune ei o suma pentru epava (de regula 15 – 30% din SA). Ceea ce trebuie sa stiti este ca NU sunteti obligati sa acceptati propunerea lor. Faceti acest lucru doar daca va convine suma propusa.
In cazul in care refuzati propunerea asiguratorului:
- puteti negocia cu el aceasta valoare, sau
- aveti obligatia sa cautati sa valorificati cat mai bine epava. Aceasta inseamna ca veti cere oferte de la 2-3 cimitire de masini pentru preluarea epavei, veti cere oferta de la Remat (fier vechi), veti da anunt in ziar si veti nota ofertele primite intr-un termen rezonabil (2-4 saptamani). Cu toate aceste valori, va veti adresa asiguratorului si ii veti da acestuia posibilitatea sa aleaga. Daca acesta refuza oficial oricare dintre ofertele primite de dvs. si nu negociaza cu dvs. valoarea epavei, valorificati epava la cel mai bun pret oferit si cereti asiguratorului sa va despagubeasca diferenta. Asiguratorii stiu ca in instanta, intr-un astfel de caz vor pierde in 95% din cazuri. Statistic vorbind, se ajunge in instanta in mai putin de 0,2% din cazurile de dauna totala.
In cele mai multe cazuri, agentii constatatori ai asiguratorului va vor indica o persoana careia sa-i vindeti epava si va vor indica si pretul tranzactiei. Dupa efectuarea tranzactiei, asiguratorul va va plati suma rezultata din calculul prezentat mai sus.

12. Ce e de facut in caz de furt total?
- Anuntati in cel mai scurt timp posibil unitatea de politie in raza careia ati constatat dispariatia automobilului.
- Depuneti plangere si cereti numar de inregistrare al cererii. NU plecati din unitatea de politie fara acest numar de inregistrare.
- Anuntati in cel mai scurt timp posibil asiguratorul. Folositi in acest sens fax, email, mesaj pe robot telefonic, orice metoda este utila si necesara.
- Asigurati-va ca detineti in original: toate cheile masinii, toate telecomenzile alarmei, cartea de identitate a masinii.
- La asigurator se va prezenta proprietarul masinii furate, un imputernicit al acestuia sau delegatul firmei (dupa caz).
- Dupa cca. 2 luni de la eveniment, societatea de asigurari va transmite (prin intermediul dvs.) o solicitare oficiala de informare din partea politiei privind situatia dosarului de investigatie.
- Dupa cca. 3 luni de la eveniment, polita va emite un raspuns oficial ca dosarul nu este rezolvat (evident, doar daca nu s-a intamplat contrariul) si faptasul nu a fost identificat, raspuns care va ajunge tot prin grija dvs. la asigurator.
- Asiguratorul va va plati suma rezultata din scaderea din SA a fransizei aplicabile si a ratelor ramase de achitat in polita.

13. Cum se combina casco cu asigurarea RCA?
Atunci cand masina dvs. este avariata intr-un accident, dar vinovat este alt sofer, va aflati in fata unei alternative:
- reparati masina pe asigurarea obligatorie RCA a vinovatului;
- reparati masina pe casco-ul dvs.
Daca alegeti sa reparati masina pe RCA-ul vinovatului, trebuie sa urmati pasii prezentati la pct. 8, cu precizarea ca in loc sa va adresati asiguratorului casco, va veti adresa asiguratorului RCA al vinovatului.
Daca alegeti sa folositi casco-ul, veti urma exact pasii indicati la pct. 8, urmand ca asiguratorul dvs. casco sa se ocupe de toate formalitatile de recuperare a banilor de la asiguratorul RCA (acest demers este denumit regres).
Trebuie sa stiti insa ca majoritatea asiguratorilor va vor considera intreaga dauna in sarcina dvs. (la calculul primei din anul urmator si in ceea ce priveste reintregirea sumei asigurate), indiferent de suma recuperata de la asiguratorul RCA. Sunt si asiguratori care fac exceptie de la aceasta regula si va vor considera dauna proprie doar partea de suma nerecuperata de la asiguratorul RCA.
Daca veti folosi casco veti beneficia de toate avantejele politei (decontare directa, service-uri mai bune, viteza mai mare de procesare a dosarului).
Daca veti repara pe RCA, trebuie sa va asteptati la urmatoarele:
- service-urile agreate (cele unde exista decontare directa) sunt ieftine si slab-mediu calitative
- dosarele de dauna se proceseaza mai greoi decat cele casco
- in cazul in care alegeti sa nu folositi service-urile agreate, va ramane doar optiunea sa va platiti singur reparatia, urmand sa va recuperati partial dauna. Partial, deoarece pe RCA: se tine cont de uzura masinii (in functie de varsta, se aplica un coeficient de reducere asupra sumei despagubite), manopera este despagubita doar la tariful orar mai mic al service-urilor agreate, orice reparatie si consumabile/ accesorii ce nu erau strict necesare nu sunt despagubite (de ex. lichidul din instalatia de racire trebuie recuperat integral in caz de interventie asupra ei si nu va fi despagubit deloc).

=======================

Sa auzim numai de bine

Bob

_________________
No bine ca nu-i frig ....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 16 Feb 2007, 16:36 
Offline
User avatar

Joined: 28 Feb 2006, 09:39
Posts: 71
excelent material ! multam fain.

he he ...treaba cu fransiza e cel mai des speculata de societati.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 84 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+03:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited