Voi incerca sa va descriu cateva prime impresii despre diferentele dintre cele doua.
Estetica:
Generatia mk2 mi s-a parut cea mai echilibrata ca si design dar si din punct de vedere al materialelor folosite. Un mk2 cu kit Cup consider ca este cea mai frumoasa alfa de serie din ultimile doua decenii (cu exceptia 8C-ului). La interiorul mk2, consola centrala argintie era incadrada de o "rama" din plastic imbracata intr-un fel de vinilin negru, foarte placut. La mk3, desi designul interiorului este pastrat in proportie de 90%, acea "rama" de care vorbeam este confectionata dintr-un plastic dur, bine finisat insa mai putin prietenos decat cel de pe mk2. In rest, imi placea logo-ul alfa romeo pozitionat intre cele 3 ceasuri si comenzile de clima de la mk2. La mk3 au schimbat putin forma plansei centrale, au repozitionat putin mai sus comenzile de clima, au renuntat la sigla alfa si au schimbat design-ul butonului de avarie si a celor pentru proiectoare, ASR etc. Interiorul mk3 are cateva detalii care il fac totusi mai contemporan decat cel de mk2. Cea mai notabila diferenta de ambinet este generata in fapt de o schimbare foarte simpla: iluminarea rosie a instrumentelor de bord (pe mk1, mk2 acestea erau verzi).
Revenind la exterior, atunci cand conduceam GTV-ul mk2 nu imi placea calandrul generatiei mk3. Acum insa, cu siguranta aflat sub influenta emotiilor, a ajuns sa imi placa foarte mult si acest ultim face lift. Cand sunt langa masina insa, splitter-ul Cadamuro de sub bara fata, aproape ca face sa las totusi toporul din mana. Initial (in poze) ma intriga foarte tare acel splitter insa in realitate pot trai cu el (deocamdata). Daca se potriveste estetic cel de Cup, il voi inlocui odata ce voi achizitiona restul componentelor din kit (aripi, praguri si splitter).
Functionalitate:
Mk3-ul meu cel putin, este superior modelului anterior datorita catorva dotari suplimentare din fabrica. Faptul ca geamurile coboara putin cand deschizi usile salveaza chederele superioare de la uzura si astfel contribuie la eliminarea sunetului generat de aer la viteze mari. La mk2, cand mergeam peste 140km/h aproape ca nu mai puteam auzi motorul din cauza vantului. Geamurile la mk2 se inchideau de multe ori peste cheder si ramanea un luft prin care intra aerul si zgomotul.
Un alt plus al generatiei mk3 este alarma cu sistem de inchidere centralizata, montata din fabrica. Pe mk2 era inchidere centralizata insa pentru a putea inchide masina fara cheie aveai nevoie de o telecomanda suplimentara aflata in relatie cu o alarma after market. Inca o diferenta este reprezentata de sistemul audio montat pe mk3. Acesta vine din fabrica cu un cd player care include si un sistem de navigatie GPS primitiv (asemanator cu cel de pe 156 GTA). Voi pastra acest sistem pe masina in primul rand pentru contributia lui la estetica plansei de bord. In al doilea rand nu sunt genul care sa caute performante audio asa ca prefer oricand sa ma bucur de sunetele celebrului Busso in detrimentul oricarui alt artist
Motor:
Aici e aici...
Atat v6 2.0 TB cat si V6 3,2 sunt motoare gandite sa functioneze in turatii inalte. Comportamentul acestora este oarecum asemanator insa cu diferenta notabila a momentului de overboost de pe versiunea supra alimentata. Motorul Turbo, desi era putin mai lent, iti lasa un gol in stomac de fiecare data cand treceai de 3000 RPM. Acceleratia devenea constanta de la 3000 RPM pana la 7000 RPM. La 3,2 care este aspirat, simti cuplul mai natural in plaja de turatii 800-1500 RPM. Pe de alta parte, daca tin motorul in plaja 1000-4000 RPM se comporta ca o masina relativ normala. Este mai putin violent pe aceasta plaja decat cel turbo. Dupa 4000 RPM insa, descoperi o alta personalitate a acestui motor. Este senzational sa simti cat de sanatos alearga pistoanele in plaja 4000-7500 RPM. Este clar un motor care se simte de fapt cel mai bine daca il tii in ture. Este violent, insa nu la fel de brutal precum cel Turbo. Acest comportament pe de alta parte reduce efectul de torque steering pe viraje. La V6 Turbo trebuia sa te tii mai bine de volan cand accelerai pe viraje.
O alta diferenta majora intre cele doua este elasticitatea propulsorului de 3,2. La V6 Turbo trebuia sa tin motorul peste 2800 RPM pentru a putea pleca in permanenta din zona de cuplu. Motorul de 3,2 poate fi insa folosit si la 30 km/h in treapta 6, de unde urca lejer in ture spre viteze superioare. Din acest punct de vedere, propulsorul de 3,2 iti permite un stil de condus mai economic in regim urban decat cel supra alimentat. Ma rog, economic este in final un termen relevant strict in comparatia dintre cele doua propulsoare pentru ca altfel, cu ambele masini obtin cam aceeasi autonomie de 500 km cu 70l.
Tinuta de drum:
Aici nu am observat diferente majore. Mk3 cu propulsorul 3,2 este mai grea cu vreo 40 kg decat Mk2 cu V6 TB. Cu toate acestea, ambele masini au trenul de rulare configurat identic. Amortizoare Bilstein B6 cu arcuri Eibach. Diferenta mjora intre cele doua consta in faptul ca Mk3-ul este mai confortabil decat mk2-ul. Motivul este legat de faptul ca pe Mk2 avea o versiune mai scurta de arcuri si bucse powerflex pe toate articulatiile. Din acest motiv, mk2-ul pe drumuri mai proaste iti lasa impresia ca conduci o bucata de fier masiv cu roti patrate. Pe mk3 nu cred ca voi mai pentru bucse de polioretan. In primul rand, configuratia avuta pe mk2, dincolo de disconfort, distrugea la propriu masina prin interior. Se desfacea capacul de la sigurante in mers si imi cadea pe picioare, trosnea bordul etc. Cel mai evident plus al generatiei Mk3 este legat de franele montate pe trenul de rulare fata. Discuri perforate Brembo de 305mm, etrieri Brembo si placute Red Stuff. Pe Mk2 aveam franele stock cu placute Ferodo Racing. Erau eficiente insa se simtea pe virate greutatea motorului. La mk3 masina se comporta mult mai bine pe franare. Pentru Mk2 cumparasem un set de frane de GTA pe care vroiam sa le adaptez pentru GTV insa din pacate nu a mai apucat sa primeasca acest upgrade. Asadar am ramas cu un set de frane Brembo (probabil ca le voi monta pe 147-le de 101 CP
)
Verdict:
Acum as alege cu ochii inchisi actualul mk3 in detrimentul oricarei alte versiuni de GTV. In primul rand, Mk3 cu propulsorul de 3,2 este o combinatie atat de rara incat face acest model sa para o specie protejata (impreuna cu versiunea limitata CUP). Fix din acest motiv voi cauta sa pastrez masina in cele mai bune conditii tehnice si estetice. Sunt constient ca nu este o masina pe care o voi putea vinde mai tarziu la aceiasi valoare, decat eventual in alta tara decat romania. Nici nu am luat in calcul aceasta varianta, pentru ca sper ca de data aceasta, acest GTV sa imbatraneasca langa mine. Voi pastra 147-le pentru utilizarea zilnica iar GTV-ul il voi scoate la plimbare in vacante, pe drumuri bune si vreme cu soare.
PS. Urmeaza si un topic dedicat, cu poze si tot ce trebuie.