Babacu Quote:
Vin și eu cu cîteva opinii legate de prețurile carburanților în țara noastră:
1. Acum cîțiva ani prețul barilului de petrol creștea vertiginos prin urmare și prețul carburanților de toate felurile creștea la fel de vertiginos. Producătorii de la noi din țară, motivînd această scumpire accelerată a barilului, creșteau și ei prețurile carburanților. Cînd prețul barilului de petrol, după un maxim istoric, s-a prăbușit, producătorii români au continuat creșterea prețului carburanților. Întrebați fiind de ce nu scad și ei prețurile dat fiind faptul că prețul barilului a scăzut, au motivat că ei nu cumpără petrol de pe piețele internaționale așa că prețul acestuia nu este influențat de prețul internațional al barilului.
2. Mor pe justificarea cu prețul cel mai scăzut din Europa și cu necesitatea alinierii la aceste prețuri. Cine impune această aliniere? U.E.? Nu cred. Pastila asta a fost folosită ca scuză mereu deși în cele mai multe cazuri a fost dovedit/demonstrat că Uniunea nu a cerut așa ceva. Cu ce mă încălzește pe mine că prețul carburanților în România e mai mic ca în multe alte țări? Nu vin acum cu exemplul cu puterea de cumpărare și salariul mediu din fiecare țară în parte. Există și alte elemente de luat în calcul: calitatea combustibililor, consumurile. La noi carburanții sînt slabi calitativ, cu mult sub media Uniunii iar de consumuri ce să mai vorbim, le știți cu toții. Eu ca transportator simt foarte acut această dinamică ascendentă a prețului carburantului. Fiindcă la camion o alimentare se simte, diferențele de preț sînt semnificative și se echivalează în litri în minus de combustibil, nemaivorbind că nu poți actualiza tarifele în ritmul în care se scumpește combustibilul. Tot așa se simte și calitatea combustibilului. Deși pare paradoxal motoarele de camion sînt sensibile la carburanți proști, iar cel mai simplu lucru care se poate întîmpla este să schimbi filtre de carburant foarte des mergînd pînă la înfundare de conducte, înghețarea carburanților în sistemul de alimentare și avariii de pompe de injecție și/sau injectoare, toate astea traducîndu-se în costuri suplimentare stres și timpi morți.
Eu unul nu le plîng de milă la producători. Nu cred că dacă ar reduce prețurile ar muri de foame sau le-ar scădea profiturile. Nu cred nici în partea cu taxele și accizele imense pe care le plătesc la stat și care constituie o parte importantă a prețului. deși pe hîrtie așa iese. Se pare că au destule portițe să le evite, cum ar fi carburanți pentru export, care sînt scutiți de o parte din taxe, și care sînt vînduți în țară, la prețurile cu taxe.
Ca o anecdotă: zilele trecute pe un post teve vorbea un fost ministru, economist de profesie (cică) și făcea spume la gură în favoarea companiilor producătoare de la noi. A înainta și un exemplu de ce s-ar întîmpla dacă una din ele ar reduce prețul la pompă cu un leu pe litru. Scenariul lui era apocaliptic: cozi imense la benzinăriile lui, cisterne din țările vecine venite să se umple cu combustibil ieftin, plus riscul unei acționări în instanță din partea celorlalți producători. Așa că vedeți cum se pune problema: noi producătorii ne-am înțeles între noi, punem ce prețuri vom fiindcă oricum nu ne face nimeni nimic și bizonii cumpără în continuare.
Oameni buni,
revin cu acelasi punct de vedere: pretul va tine intotdeauna seama de cerere si oferta. Atat timp cat vom putea plati pretul actual, acesta nu va scadea. Iar exigentele UE, cu toate ca unii nu vor sa creada, astea sunt! Niciodata nu vom putea avea diferente majore la produse strategice (tip carburanti, gaz, carbune, etc), chiar daca sunt din productia interna si chiar daca puterea de cumparare este alta. Acesta e si scopul unei piete comune!!
Iar punctul de vedere al acelui ministru (nu am vazut emisiunea) pare, cel putin partial, corect! Daca nu ne place noua, asta nu inseamna ca nu e valabil. Hai sa incercam sa gandim obiectiv, totusi!