Sincer imi pare rau ca discutiile cu iuliu.m au luat-o pe aratura. Am intrat prin toamna pe forumul cu pricina de pe Softpedia si m-am urzicat rau si eu din cauza atitudinii "maestrilor" de-acolo, printre care si iuliu.m
Cum zice o vorba stramoseasca de pe Facebook: "10% din certuri apar din cauza argumentelor diferite, 90% din cauza TONULUI nepotrivit"
Dincolo de asta, am avut barbatia sa recunosc ca de fapt nu stiam mai nimic despre subiect si ca aroganta "marilor maestri" e partial justificata. Nu-i necesara, dar e justificata,
oamenii chiar se pricep. Repet pentru toti, TONUL conteaza enorm!
Vreau sa va spun ca pe motorasul rahitic de pe Panda (1.1 benzina) se simt foarte bine toate nuantele si diferentele intre diverse tipuri de
ulei si benzina. La un V6 nu cred c-o sa simtiti. Si-am testat destule, fara sa vreau:
-Cel mai bun: momentan merg cu Fuchs Titan Supersyn 0w30 (pret foarte ok, 12euro/L) recomandat de izgonitul iuliu.m La 4500de km dupa schimb se comporta inca ca-n prima zi. Sunet plin, urca lin si rapid in ture. Asta-i diferenta intre un
ulei sintetic "pe bune", care-si pastreaza proprietatile prin "esenta" sa, si-un
ulei HC clasic, incarcat cu aditivi, care se "consuma" in primele sute/mii de km.
-Catastrofa: Motul Synergie Tech+ 5w40, "100% full-sintetic", cica, o posirca infecta. Imediat dupa schimb: sunet de motoreta, vibratii urate la relanti si acceleratie gen, sprint jalnic, parca-ai avea viscolul din fata, decelarare brusca, cum iei piciorul de pe pedala de acceleratie.
-Medii: Lukoil Luxe Syntetic (ei, da!?) 5w40 : chiar mai bun decat Fuchs, ceva incredibil, parca ai motor electric... dar vraja dureaza maxim 1000km...
Liqui Moly Synthoil High Tech 5w40: un
ulei in mare parte sintetic, nu se "simte" prea senzational, dar care dupa 8000km incepe sa faca zgomot, vibratii. Au confirmat si multi altii acelasi lucru.
Selenia 10w40: in primii doi ani, cat era in garantie. Nimic impresionant, oricum eram tufa la mecanica, nu boschet ca acu'
Cam atat despre experiente personale; pe Giulietta, cu garantia, sunt deocamdata "client captiv" Selenia. Sper s-o tina macar cu 0w30 cum scrie in manualul pentru MY2014.
Ce-am priceput:
- sintetic e mai bun ca HC (hidrocracat), si pentru mult mai multi km. Sigur, poti sa-ti pui HC si sa-l schimbi des, sau daca tii mult la masina mai pui un ban, TE DOCUMENTEZI si-apoi pui cu mana ta ceva sintetic, unele se gasesc la preturi normale (gen Fuchs-ul de care ziceam)
-majoritatea fabricantilor mint pe etichete CA PORCII, dupa procesul din sua, intre fabricantii de uleiuri, castigat de cei mincinosi. La fel ca-n industria alimentara ("Pate de ficat" cu... 19% ficat si restul... UE, pastrama cu 80% apa sarata etc) Asta-i capitalismul mult dorit, enjoy!
Deci, daca nu va place sa fiti mintiti, furati la kil si la calitate, cautati pe net macar astea:
1.
Data Sheet al uleiului (unul sintetic are Punctul de curgere la -50 ... -55 grade Celsius, daca e -38 sa zicem, producatorul minte grav)
2.
Safety Data Sheet , unde scrie exact compozitia chimica (in mare): acolo producatorul se da de gol cu "Heavy Parrafinic Distilated " etc. Din petrol, deci, nu "100% sintetic" cum scrie pe eticheta!!!
Exemplu practic aici, la ultimul post de pe pagina, referitor la maretul Motul 300v :
http://forum.softpedia.com/topic/15073- ... __st__1728
-tot ce-i nou si eco(LowSAPS) e saracit in ce priveste unele elemente de protectie a motorului, pentru ca ele strica DPF-ul si catalizatoarele. Deci daca n-aveti "boli" de-astea, luati-va FullSAPS cu TBN mare (Total Base Number >10, ca sa neutralizeze acizii rezultati din combustie), si cu specificatiile cat mai vechi permise de motorul vostru (SL mai bine decat SN)
Si la urma urmei, kkti-va-n el de catalizator, ca nu el va urca pe serpentine, ci motorul. La cei cu dizele si DPF... nasol, trebuia sa va ganditi
ca dizel si gri metalizat e sacrilegiu la Alfa
Acu sariti-mi in cap.
-alea "subtiri", cu vascozitate cinematica buna (gen 0w...), circula repede la pornire si ung toatea alea, taman cand e uzura mai mare. Dar asta stiati deja. Nu va temeti, ca nu-l papa nici peste 100K Km; doar la motoarele ataaat de uzate, incat doar margarinele gen 10w sau 15w raman in motor. Decat sa ajungeti sa turnati smoala sau aracet sau miere de albine, mai bine va faceti curaj si recunoasteti in fata oglinzii ca trebuie segmentat motorul.
-in general lasati etichetele si reclamele si uitati-va bine la datele tehnice: HTHS, PourPoint etc. Incercati sa intelegeti bine la ce se refera, articolul de pe Wiki e ok
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil Si-asa majoritatea producahotilor is foaaarte zgarciti la detalii de-astea concrete, si acu stiti de ce!
-reveniti la forumul ala, cam pe la pagina citata de mine mai sus, cititi, intelegeti, puneti un
ulei ca lumea si veti vedea abia atunci ce masina aveti!
-nu uitati ca majoritatea motoarelor cu care mergem functioneaza in conditii extrem de dure (oras, porniri dese), cerintele pentru uleiuri sunt mult mai severe la motoarele noi decat la Dacia 1300. De-aia e un subiect foarte important, zic eu.
Si nu, n-am nimic de vandut, nici interese sau apartenente.