Dupa ce mi-am batut capul trei ani cu uleiurile astea (fara sa-mi dea nimeni mura-n gura, dar in schimb cate piste false sunt pe forumuri...), am ajuns la concluzia ca alegerea unui
ulei e floare la ureche, daca stii la ce date sa te uiti, sa nu te pierzi in balarii, parametri, pareri si impresii subiective.
Am zis sa fac un post simplu si complet, daca tot sunt intrebari pe PM.
Deci eu personal asa fac (si cred):
1. Respect
clasa de vascozitate data de prod motorului (Xw-
30 sau Xw-
40; daca-s admise amandoua, o iau pe 40)
2. Respect
specificatia ACEA, de obicei:
- ACEA C? (C3 in cazul meu) pt diesel DPF/benzina Euro6
- ACEA A3/B4/C3 pt benzinare obisnuite/disel fara DPF
3. Ma uit sa aiba
aprobari de top (=sa fi trecut cele mai recente si exigente teste ale constructorilor auto), mai ales:
-Porsche A40 sau C30
-MB229.5 sau 229.51 , listele oficiale de uleiuri testate si aprobate de Mercedes aici:
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolist ... ction=show
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... ction=show
Daca se poate si specificatia Fiat din manual, cu-atat mai bine.
4. Ma uit in TDS la
kinematicViscosity100grC : cu cat e mai
mare, cu-atat mai bine: un
ulei mai vascos, mai "gros" (in limitele clasei cerute, -30 sau -40)
- va face motorul mai silentios
- va raci mai bine motorul
- il va proteja mai bine
- va reduce consumul de
ulei
- va rezista mai bine in timp (vascos=are de unde sa se "subtieze" in utilizare; uleiul folosit in motor isi pierde vascozitatea prin episoade de supraincalzire (RPM multe), prin contaminare cu combustibil etc.; de aia un
ulei "obosit" face motorul sa sune mai aspru, sa vibreze = i-a scazut vascozitatea si se cere schimbat)
5. ma uit sa aiba
CCS mic - cu cat e mai mic, cu-atat uleiul protejeaza mai bine la pornirea la rece (cand uzura e maxima)
6. ma uit sa aiba
Noack mic (= % de
ulei care se pierde prin evaporare la 250grC); Noack mic=
ulei de calitate, stabil termic, se arde greu, lasa depuneri minime
Prod de
ulei nu prea mai afiseaza Noack, dar il gasiti in analizele de lab facute de pasionati rusi:
http://www.oil-club.ru/forum/forum/68-k ... -analizov/
Tot acolo, daca vreti sa aprofundati, gasiti cantitatea de aditivi antiuzura (Zn, B, Molibden) si de detergenti (saruri de Ca sau Mg), plus baza uleiului (hidrocracat din petrol, GTL, PAO sau esteri) etc. E o mina de informatii secrete.
Simplu, nu? doar 6 puncte de verificat.
De altfel,
CCS(Cold Cranking Viscosity simulated) si
kVisc100grC(~temp de functionare motor) sunt criteriile dupa care se face clasificarea OFICIALA a uleiurilor in grade de vascozitate!
http://www.viscopedia.com/viscosity-tab ... ty-grades/
............................................................
Exemple:
Tot facand sapaturi la 5w-40, am gasit uleiuri foarte bune si ieftine, fara figuri, simple, gasibile si-n Ro
-
Total Quartz Energy 9000 5w-40: MB229.5, PorscheA40, kVisc100grC mare (14.7cSt), CCS mic, Noack ok ...... 21.66RON/L !
http://catalogue-lubrifiants-elf-total. ... ERGY-5W-40
http://www.oil-club.ru/forum/topic/12201-12201/
L-am gasit f greu in FR (Quartz e pt export)... cumparat, il voi testa in curand pe Fiat, dupa ce scot Selenia Sport Power.
Elf 900 FT 5w-40 e cam acelasi lucru, dar nu cred ca se gaseste in RO.
http://catalogue-lubrifiants-elf-total. ... 0-FT-5W-40
-
Yacco VX 1000 LL 5w40: MB229.5, PorscheA40, kVisc100grC si mai mare (15 cSt), CCS mic (5900) .... 36RON/L
https://www.yacco.com/product/39-vx-1000ll-sae-5w40/
http://yacco-lub.ro/vx-1000-ll-5w40.html
Yacco sunt uleiuri cu traditie sportiva, se fabrica doar in Franta (langa Rouen)
Din pacate LL e varianta pt export, nu se gaseste in FR, dar in Ro da
Pe Giulietta am o varianta mai...medie ( VX 1000 FAP, pt Euro6/DPF, kVisc mai mic, 14.2), dar tot se comporta f bine.
Eu asa gandesc, asta e viziunea mea, voi faceti cum vreti, sunt motoarele voastre.