yux_mm Quote:
Hai ca nu am mai putut edita: aia cu kW nu am inteles-o. La 150 la ora ai 3000rpm unde faci sa zicem 100cp (vezi echivalentul kW, adica imparti la 1.36) iar cand pleci de pe loc la semafor pleci cu maxim 1500rpm unde faci probabil 30cp. La semafor te lupti cu inertia, true, dar la drum intins te lupti cu aerodinamica si frecarea cu asfaltul si de aia ai nevoie de 100cp sa menti 150 in loc de 30 sa o iei din loc.
Si vezi ca inertia e forta iar acceleratia e...acceleratie. compari mere cu pere acolo.
Citeste atent, "ca vector sunt de sens opus" nicidecum nu sunt comparate ci e amintita direct proportionalitatea, accelerezi tare ai inertie mare care trebuie invinsa cu mai mult lucru mecanic.
3000rot/min nu spune nimic despre puterea generata de motor, ea e functie de cuplu rezistent, la o turatie data poti genera 5kw sau 500kw. Tot asa si la 1500 ture. Diferenta e ca daca nu esti in zona de moment maxim (care inseamna randament maxim) o faci cu consumuri specifice mai mari. Daca ai consum instantaneu la bord stai cu ochii pe el ca sa-ti faci o idee cum functioneaza lucrurile. Sa te iau altfel, e sugestiva pozitia pedalei de acceleratie care ptr alea 3000 ture de le frecam noi aci, in treapta 6, are cativa mm, care in consum instantaneu e sa zicem 5%. Pune in ecuatie un randament de 40%, cu puterea calorifica a motorinei iti ies 25 kW.
Revenind la inventia asta cu EGR, de fapt ce simuleaza ea este un motor cu capacitate cilindrica variabila. La ture mici si cuplu rezistent mic am nevoie de o cilindree de, sa zicem, 0,5l; pe care o fac umpland restul pana la cilindreea nominala cu ceva gaz inert care nu intra in ecuatia arderii. Pe masura ce nevoia de putere creste ( injectand mai mult combustibil) "maresc" cilindreea diminuind volumul de gaze inerte aduse prin egr si facand loc mai mult pentru aer bogat in O2.
Ce rezulta de aici, consumuri specifice mai mici, temperaturi de lucru mai mici.
Daca nici analogia asta nu ajuta la intelegerea fenomenelor mai ai de lucru la instruire, studiu sau poate inzestrarea nativa este catre altceva, arte, muzica, balet. Fiecare cu datul sau, lucrurile se si "simt" functie de instruire, experienta, zestre genetica, aplecare catre un capitol al activitatii umane sau altul.