Intrucat am facut aceastea operatiune singur, am zis sa scriu si pentru restul care mai au JTS-ul. Sper ca am scris ca sa inteleaga toata lumea. Unde nu, intrebati-ma aici. Am incercat pe cat posibil sa pun fotografiile in ordine. Masina a fost GT-ul meu. Poate pentru 156 si GTV sunt mici diferente.
Demontarea
1. Deconectezi bateria si o inlaturi
2. Se scot toate tubulaturile de aer, inclusiv clapeta de acceleratie (suruburi torx)
3. Se scot toate mufele laterale de la rampa de injectoare si orice alt fir care vine peste admisia de plastic, mufele de la bobine si bobinele (a trebuit sa ma catar pe motor de multe ori si le-am dat la o parte ca sa nu ma incurce).
4. Se scoate suportul si tamponul motor din stanga (17 si 15 parca). La bucsa de jos de la tampon, nu intra vreo tubulara, doar inelara, insa ca sa poti scoate surubul, trebuie inclinata bucsa un pic cu o surubelnita lata, din partea distributiei, ca sa ridice un pic unghiul si astfel iese.
5. Se scot cele doua surubele imbus ce tin vasul de la servodirectie si se da la o parte. Folositi magnet, mai ales pentru cel de dedesubt ca e foarte inghesuit. Acolo se lucreaza cu prelungiri si cardane mici. Dati la o parte si conducta subtire de antigel ce vine prinsa de vas si de admisia de plastic. Dupa ce ati dat la o parte vasul, mai sunt doua suruburi ce vin sub el la un suport(tablita). Daca imi amintesc, sunt de 13 si 15/16. Incurca mai incolo la alte manevre. Scoateti si conducta din stanga ce intra in aia de aluminiu la admisia de plastic.
6. Doar desfaceti clamele de plastic ce tin furtunul de benzina de deasupra admisiei. Sunt 3 la numar, una in spate, una la mijloc si una care vine prinsa de capacul de la axe (surubel imbus) si lasati-o libera.
7. Apoi desfaceti colierele de la cele 4 furtunuri scurte, apoi cele care duc la capacul de la axe si apoi de la conducta de la servofrana ce intra in admisie. Dupa ce ati dat drumul la colierul de la conducta de servofrana, cu o cheie fixa (16/17 parca), cu rabdare desurubati. Va merge grelut, dar nu e nici o problema. E infranata de conducta. NU scoateti conducta de pe tevusca cu hexagon ca e prinsa termic acolo! Acolo este o saiba de cupru. MARE grija sa n-o pierdeti!
8. Acum vine partea dificila – Admisia de plastic. Masina trebuie sa fie pe elevator sau ridicata pe capre ori butuci in partea din fata. Cu multe prelungiri, tubulara de 15 si clichet, va trebui ajuns pe sub masina, pe langa partea din spate a baii de ulei si pe langa electromotor, la cele doua suruburi de pe mijlocul admisiei (este valabil si pentru TS). Este posibil sa incurce firul de plus de la electromotor si o tabla de protectie. Eventual folositi cardan, dar grija mare sa nu scapati suruburile. Ideal ar fi sa aveti un magnet atasat pe tubulara.
Dupa ce ati scos cele doua suruburi de sub masina, revenim deasupra, unde avem alte doua suruburi de 13 plasate tot de jos in sus. Ele se afla pe capetele admisiei, in stanga si dreapta ei. Nu se vad cu ochiul liber, dar se simt la mana si sunt situate opus suruburilor torx negre, care se vad. Ei bine, surubul din dreapta poate fi scos usor cu o tubulara+clichet, insa cel din stanga va da mari batai de cap.
La cel din stanga, trebuie folosita o cheie inelara 13 scurta si facut parghie cu o alta cheie sau ranga ceva. Spatiul e atat de mic acolo incat nu ai cum sa bagi clichet si tubulara si sa aplici si forta. Scoateti mufele mari din spatele admisiei, in partea dreapta, apoi de sub ea scoateti micuta mufa! Ca paranteza, suportul ala de tabla de la mufele mari nu se poate scoate, deci nu va chinuti sa scoateti surubelele torx de deasupra.
Dupa ce reusiti sa scoateti toate cele 4 suruburi, fiindca am declipsat colierele, scos conducta de la servofrana, cabluri si mufe si ce mai e pe acolo, admisia de plastic se va misca liber. Scoateti cele 4 furtunuri mari si lasati-o libera. Inca nu iese de acolo!
9. Dupa asta, se scot cele doua conducte din capatul din dreapta de la rampa, daca nu le-ati scos deja. La conducta metalica ar trebui sa fie un semn pana unde s-a strans. Luat in seama sau dati semn inainte de a desface. Apoi scoateti cele 4 suruburi de 13 ce tin fixa rampa de injectoare, acum fiind accesibile. A doua parte neplacuta va fi ca rampa nu iese usor. Cu rabdare si tact, folositi o mica ranga sau surubelnita mai mare si faceti parghie sa iasa de pe oringuri din loc in loc. E posibil sa iasa cu tot cu tubusoarele alea. Trageti rampa afara si puneti-o intr-un loc in siguranta.
10. Apoi partea de aluminiu, unde se conecteaza admisia de plastic are 9 piulite de 12. Acestea se acceseaza cu prelungiri si cardane mai lungi sau mai scurte si clichet. Piulitele de dedesubt acum se pot accesa ca nu mai este rampa si bagand mana prin dreapta pe sub admisia de plastic. Mare grija sa nu le scapati. Dupa ce ati scos piulitele, toata bucata se va misca liber, astfel dand mai multa larghete in miscare, putandu-se scoate mai usor admisia de plastic si partea de aluminiu. Mai usor este in doua persoane. ATENTIE la clamele ce tin diferite fire de pe sub admisia de plastic si aluminiu. Cea de aluminiu are un manunchi grosut prins de ea!
11. Se vad injectoarele! Fiecare au cate o clama ce le tine fixe si au saiba si piulita de 10. Dupa ce le scoateti mufele si clamele ori trageti de ele in sus miscandu-le pe acolo, ori folositi scule dedicate. Eu pur si simplu am tras ca n-am avut trusa. Pana la urma ies. Daca e cazul, scoateti si mufa de la senzorul de batai.
Testarea
O data ce aveti injectoarele afara, ele pot fi testate foarte usor. Am luat un spray de carburator cu furtunas atasabil, mi-am cumparat o bucata de furtun cat sa intre injectorul, un dop de cauciuc pentru sticla si 2 coliere.
Am taiat destul de scurta bucata de furtun, maxim 2-3 cm, apoi am cioplit dopul de cauciuc cu un cutter cat sa intre pe furtun, am taiat o felie si apoi am facut cu un cui o gaurica mica in el cat sa treaca furtunasul de la spray. Am pus coliere si apoi am luat de pe undeva o mufa cu doua fire care s-a potrivit cu mici ajustari de cutter. Desi pe injectoare scrie un ” + ” pe o anumita parte, nu prea conteaza polaritatea.
Strangeti colierele, bagati furtunasul in spray, amorsati si verificati sa nu scape nimic si apoi faceti contact la o baterie ca si cum ar avea impulsuri in timp ce tineti apasat spray-ul si observati conul de pulverizare. Daca nu e cum trebuie, cat mai imprastiat si nu e ca o ceata, e clar. Nu trebuie sa picure sau sa fie jet ca la chiuveta ori ingust.
NU CUMPARATI tester de ala de injectoare de pe net. Nu face nimic si mai si costa bani. Eu am patit-o cu el. Am vrut sa dau retur si n-am mai putut, asa ca am ramas cu deseul si cu banii dati in galeata!
Testarea o puteti viziona aici. In prima parte este injectorul defect de pe masina si in a doua parte, injectorul bun ce l-am montat.
Montarea
Spre varful injectoarelor, este un inel de nylon sau teflon ce trebuie inlocuit, pe langa oringurile celelalte. Fara acest pas, e munca in zadar, asa ca trebuie facuta ca la carte. Aici e nevoie de rabdare si indemanare. A trebuit sa cumpar trusa pentru VAG, injectoarele fiind foarte asemanatoare. Trusa costa de la 250 la 300 si un pic de lei si este asta.
1. Aceste inele se taie cu un cutter, cu grija, fara a zgaraia acolo. Dupa ce ati curatat zona, injectorul etc. veti vedea ca sub inel are un ghidaj/sant, nu stiu cum sa-l denumesc. Eh, pe ala, trebuie sa vina noul inel, centrat.
2. Se ia acel varf din trusa pe care se pune noul inel (Se poate folosi si un capat taiat la diametru de la un superglue sau alt lipici) si se impinge cu unghia cate un pic sau cu celalalt dispozitiv, se lipeste varful ala de varful injectorului pana intra pe el si apoi pana in spatiul dedicat. Va ramane larg, dar nu va panicati.
3. Luati niste banda izolatoare de calitate, apoi plasati inelul cat mai pe centrul spatiului dedicat si infasurati cat mai strans si dati cu banda sa fie grosut. Dupa aceea trageti si un snur autoblocant/soricel/zipper si cum mai e denumit, tot asa cat mai strans si pe zona inelului. Se lasa asa cam o ora. La fiecare injector se repeta treaba cu banda si snurul. Obligatoriu inlocuiti oringurile de la injectoare si tubusoare!
4. Daca zona unde vine injectorul e mizerabila curatati sa fie totul curat.
5. Dupa ce a trecut ora, se ia cate un injector pe rand. Se desface/taie snurul, se scoate banda si apoi folosim dispozitivul al doilea, cel potrivit pentru injectorul nostru. Veti observa cum s-a miscorat inelul. Se baga cu grija dispozitivul (partea cu aderenta pentru degete trebuie sa fie in stanga, nu invers!) si vom observa ca intra destul de greu. Rotind si impingand cate un pic, cate un pic, fara a forta foarte tare, pana veti vedea ca trece varful injectorului in afara, pana la capat. Pe parcurs mai puteti scoate sa vedeti pana unde a ajuns, pentru ca lasa o mica margine. Oricum, o data ce a trecut, inca nu scoateti cilindrul ala!
6. Dupa ce v-ati asigurat ca acolo unde intra injectorul e curat si liber de impedimente (fire, conducte, chei etc.), scoateti cilindrul si bagati injectorul in locas. Acolo in chiulasa e un pic conic. Va trebui impins ferm pana auziti si simtiti ca e la capat. La impins s-ar putea sa va zdrobiti degetele sau folositi ceva care sa va ajute, dar sa nu lase reziduri care pot sa cada in injector. In nici un caz nu bateti injectorul ca sa intre! Impingeti ferm si cu rabdare.
7. Dupa ce au intrat, puteti roti injectoarele ca sa fie cu mufele spre spate si puneti blocajele, apoi saiba si dupa aceea piulita. Se strange la mana, cat sa fie strans, fara a exagera! Nu stiu cuplul ca n-am avut acces la informatia asta, dar sigur e ceva mic. Puteti pune mufele dupa aceea si verificati.
8. Nu se monteaza acum tubusoarele, pentru ca altfel nu intra partea de aluminiu!!! Se pune intai garnitura noua metalica la admisie, DUPA ce ati curatat de reziduri partea de aluminiu si pe chiulasa daca e cazul, dupa care admisia de plastic!!!
9. Abia acum vine montata partea de aluminiu pe prezoane. E un pic de fastaceala pe acolo, dar intra. Se pun cele 9 piulite si tot asa, se strang cat sa fie stranse, dupa ce asezati pe pozitie totul. Eu le-am strans din centru spre exterior pe diagonale, cam ca la chiulasa.
10. Acum montati tubusoarele pe injectoare. Ca sa intre usor, am pus pe deget un pic de WD40 si am dat pe la fiecare capete.
11. Dupa ce ati strans admisia de aluminiu si tubusoarele sunt si ele impinse la capat, puteti pune rampa de injectie. Nu veti avea forta sa o impingeti pe oringuri cu mana, asa ca ajutati-va de o ranga/surubelnita mare sa faceti parghie cu ajutorul portiunii drepte dintre porturi. Veti simti la mana cand a intrat pe oringuri. Fixati-o in suruburi.
12. Bagati 4 noi furtunuri scurte intre admisia de plastic si partea de aluminiu cu colierele aferente, dar pozitionate pentru strangere. Pozitionati-o pe partea de aluminiu si introduceti intai cele doua suruburi de dedesubt, ca sa mai poata fi miscata cat de cat si sa cada la gaura. Apoi puneti suruburile laterale de deasupra si la final strangeti tot.
13. Puneti micul suport pentru vasul de servodirectie. Ca sa puneti suruburile de la vasul de la servodirectie va trebui sa folositi un magnet cu maner si hartie sau banda sa blocati surubul in cheie ca sa nu-l scapati impreuna cu prelungire si cardan.
14. Mufati si puneti la loc restul pieselor si conductelor.
15. Verificati, verificati, verificati!
16. Serviti macar doua beri bune dupa ce totul e in regula si ati pornit (puneti contactul de mai multe ori si stergeti erorile intai).