dand Quote:
Vroiam s-o pun la EV-uri, tinand cont ca e Elon, dar e in contextul industriei auto actuale.
Asadar, pe de o parte avem ownerul Tesla care nu se dezminte, vrea sa produca totul intern, pana si robotii pe care vrea sa-i faca sa arate ca oamenii. Si sa-i si vanda altor companii, producandu-i cu 20.000 bucata.
https://www.bbc.com/news/technology-63100636
Pe de alta parte, un studiu de caz foarte misto de la prietenii nostri, Stellantis. Intrucat retehnologizarea si dotarea cu roboti e foarte scumpa, se foloseste o alta abordare: Robots as a Service. Stellantis au angajat KUKA (unii din cei mai tari in roboti industriali) ptr fabrica din Toledo, Ohio ce produce noul Jeep Gladiator sa vina sa isi instaleze robotii proprii ptr linia de productie. Kuka au instalat 259 de roboti dotati cu vreo 60,000 de device-uri ce monitorizeaza tot ce fac pana la productia 'body-in-white' a Gladiatorilor. Toate datele sunt preluate si centralizate cu IoT si folosite ptr a genera factura periodica ptr Stellantis (subscription billing). Stellantis plateste asadar doar joburile efectuate de roboti (800 si ceva pe zi), fara a fi proprietari, Kuka se ocupa de tot ce e legat de mentenanta, reparatii etc. Cu alte cuvinte, o chestie din care castiga ambele parti. Daca vreun robot trage chiulul o zi, nu e platit:)
Razboiul robotilor, un fel de Skynet in automotive:)
Intru si eu in discutie, lucrand la o firma de roboti (colaborativi cei drept)
Kuka si-a cam luat-o in freza de cand au fost achizitionati de chinezi, multe companii din vest renuntand in parte la ei (BMW a avut contract pentru vreo 5.000 de roboti, la care a renuntat) Cred ca in momentul de fata Fanuc, este cel mai mare.
RAAS (robot as a service) exista de ceva timp, dar se aplica, in cele mai multe cazuri companiilor mici si medii.
Corporatiile vor sa isi reduca costurile fixe (gen costul cu un operator de productie) astfel incat prefera de multe ori sa faca investitii si isi stabilesc un prag maxim de recuperare a investitiei.
O alta problema (care e pt toti producatorii de roboti) este, ca in general, corporatiile, nu iti vor da niciodata acces remote, din cauza fricilor de hacking, furat date sensibile la modele noi etc (majoritatea nici macar nu te lasa sa folosesti Whatsapp pe telefonul de serviciu, din cauza nu stiu carei frici).
Cand se discuta de RAAS se discuta de pachet complet (echipament, mentenanta, garantie etc) Mentenanta in automotive se face la o data stabilita de OEM, in principiu final de iulie sau august, cand se face mentenanta generala (remont)
In caz de defect, in contract vor fi SLA-uri foarte clare (Service level agreement) care se refera la timpul de raspuns, timpul de solutionare etc (altfel sunt penalizari destul de mari)
Referitor la Eloana Musca, el marketizeaza mult mai bine produsul (oricare ar fi el) decat este in realitate acel produs, am vazut cu totii problemele de calitate, Warp-ul etc.
P.S. Astia is cobotii:
https://www.youtube.com/watch?v=GsVcoPblXxw )