Acum ceva timp aveam intentia de a cumpara o bicla electrica......nu am reusit.....dar ideea de a avea un vehicul electric a ramas in mintea mea.
Saptamana trecuta am avut un INCEPTION de care nu am reusit deloc sa scap.
Lucrand in domeniul IT, am acces la piesele vechi care urmeaza a fi aruncate asa ca am dat peste asa ceva:
Attachment:
17349260_1629314873764401_2103556381_o.jpg [ 142.99 KiB | Viewed 3985 times ]
Mi-a intrat imediat in cap ideea de a-mi face singur o bicicleta electrica, asa ca m-am pus pe documentat. Am vazut depsre ce e vorba si de ce este nevoie:
- O bicicleta clasica
- Baterie
- BMS - Battery Management System - o sa explic mai jos ce face
- Kit electric (motor sau roata direct cu motor, controller)
- incarcator
O sa folosesc bicicleta sotiei deoarece e mai usoara si mai de oras. Nu am acum poza cu ea dar e o Kona Fire Mountain 2007.
Bateria - o sa folosesc celulele Li-Ion de la bateriile de la laptop. Celulele Li-Ion au voltajul standard 3.7V si capacitate 2600mAh si in functie de ce motor pui pe bicicleta, trebuie sa inseriezi celulele. Exista motoare de 24V, 36V, 48V, si deci inseriezi 6, 10 si 13 celule. Deci am lamurit cu voltajul....dar cum faci sa ai range cat mai mare? Pai pui celulele in paralel. Eu am ales sa fac o configuratie 6P13S pentru motorul de 48V pe care l-am comandat. In teorie ar trebui sa am 40-50km range.
BMS - deoarece configuratia bateriei are celule inseriate, ai nevoie de acest BMS. BMS-ul permite incarcarea fiecarei celule, sau grup de celule la voltajul necesar (4.1-4.2V atat are o celula cand este complet incarcata). Daca nu folosesti un BMS si incaci direct toata configuratia apare riscul ca celulele sa nu mai fie soncronizate deoarece au o rezistenta diferita. Daca ele nu mai sunt sincronizate/balansate apare riscul supra incarcarii sau supra descarcarii unor celule rezultand o baterie conpromisa. Am comandat un BMS de 48V 13S pentru tipul meu de baterie.
Kitul electric - Am comandat un kit cu roata completa cu motor de 1000w 48v, controller de 20 Amperi, acceleratie pe maneta, display digital.
Incarcator - Am comandat un incarcator pt baterie Li-ion 48V.
De ieri m-am apucat de treaba, am deschis cateva baterii, am masurat celulele sa fiu sigur ca nu am nici una arsa complet, si apoi m-am apucat de lipit.
Pentru a face o treaba buna (si eu nu am facut acum), ar trebui sa descarc si apoi sa incarc fiecare celula sa ii aflu capacitatea pe care o mai are. Pana la urma 2600mAh este capacitatea atunci cand ele sunt noi iar aici vorbim de baterii de laptopuri vechi. Ar fi ideal daca ele inca mai au peste 2200mAh. Deci cum spuneam, ar fi fost bine sa masor fiecare celula in parte si sa le grupez sa am celule cat mai apropiate unele de altele in toata bateria mea.
Cam atat deocamdata....o sa mai revin cu vesi de indata de inainteaza proiectul.