Valak Quote:
Foarte corect, ce spui, Razvane ! Numai ca uita-te la Tantza, el ce vina are, ca l-au aruncat italienii in barca bavarezilor ?
Perfect de acord. Tanza este doar un exemplu la indemna insa Alfa pierde clienti pe toate pietele in perioada asta. Pe de alta parte ar fi pierdut foarte multi bani daca ar fi investit in modele doar de dragul de a bifa clasele din care lipseste. Am cateva teorii in sensul asta si cred ca logica mea nu poate fi foarte departe de strategia conducerii FGA.
1. 159/Brera: Cred ca Marchione a preferat sa scoata de pe piata gama 159/Brera pentru ca costurile mentinerii productiei pe componente si platforme din afara grupului (GM) erau mai mari decat veniturile.
2. Lancia: Modelele americane sub sigla Lancia reprezinta un experiment. Au vrut sa vada cu costuri minime reactia pietei europene la platformele americane. I-a costat o sigla si cateva alte maruntisuri fara sa piarda prea mult pe o marca aflata deja in cadere libera. Astfel au cules informatii vitale despre ce trebuie sa schimbe pentru ca Lancia si Chrysler sa poata atinge succesul pe viitor. Lancia nu va muri insa nu va fi altceva decat ce este acum Opel/Buick pentru GM.
3. Mito/Giulietta: In cazul Mito, un model reusit insa fara a putea deveni referinta pietei. O alegere potrivita pentru a avea un astfel de model in portofoliu pe perioada crizei europene si a tranzitiei FIAT/Chrysler dar nu si un proiect sustenabil pe termen lung. Mito are punte rigida pe spate si imparte componente cu Punto pe o platforma aflata la sfarsitul vietii. In prezent sunt sigur ca lucreaza la o platforma superioara acesteia care va genera modele noi pentru mai multe marci din portofoliu, destinate pietei globale. Asadar, nu ma mir sa vad ca MITO va avea o altfel de continuare desi nu cred ca succesorul se va indeparta prea mult de caracterul modelului actual.
Referitor la Giulietta cred ca sunt multe motive similare cu cele la care faceam referire in cazul lui MITO. Totusi sunt si niste mari diferente. C-Evo este o platforma aproape noua care insa a mai suferit niste modificari peste ocean si a devenit CSUW. Platforma derivata este deja prezenta pe Dart/Viaggio si va fi utilizata mai departe pe modele Lancia, Fiat, Chrysler si Jeep in format AWD si FWD. In cazul Alfa insa nu pot astepta o evolutie a vanzarilor din moment ce alte marci europene (din FGA) vor imparti aceiasi platforma. Giulietta 2014 va primi ceva in plus fata de suratele de platforma pentru ca Alfa ramane marca de show off a tehnologiilor FGA pana in liga in care joaca Maserati si Ferrari. Asadar Giulietta 2014 nu va fi o revolutie ci mai degraba o evolutie pronuntata a modelului actual impreuna cu o largire a gamei derivate din versiunea de baza. Ma astept sa vedem pe langa hatch si o berlina, un SW si un Coupe impreuna cu versiuni QV si GTA (odata cu intrarea in productie a propulsorului 1.8 Multiair 300 CP si eventual un Pentastar V6 daca nu chiar acel V6 ce va fi dezvoltat de Ferrari pentru modele de top Alfa sau entry Maserati). In plus, Alfa Giulietta este cam primul model nou in clasa in care intra A3, Seria 1, A Klasse dar si Golf, Astra si altele. In 2014 doar cu un facelift nu vor face fata concurentei. Probabil ca stiu ei foarte bine ce pot aduce in plus pentru ca Giulietta 2014 sa fie relevanta pentru piata.
5. Modelele americane inca sunt fabricate pe platforme mostenite din vechia alianta cu Daimler. Este prioritate zero pentru ei sa vina cu platforme noi pentru toate modelele din protofoliul tuturor marcilor de peste ocean. Nu vor dezvolta decat platforme compatibile cu toate marcile FIAT/Chrysler si care sa fie vandabile pe piata globala.
In cazul Alfa, nu imi fac totusi probleme ca isi va pierde caracterul prin impartirea platformelor. Sunt deja 26 de ani de cand Alfa este sub FIAT, timp in care, odata cu iesirea din productie a 33-ului si a motoarelor Busso a disparut orice legatura cu trecutul. Cu toate astea, putini dintre noi cunosc acele Alfa originale si totusi deosebim clar comportamentul unui 147 fata de un Stilo. Cred ca masura in care Alfele viitorului vor fi diferite de restul marcilor din grup va fi in continuare suficienta cat sa aiba in continuare un caracter diferit.
Iar pe final, cine crede ca Marchione este un simplu papagal care lanseaza cifre doar de dragul PR-ului traieste exclusiv intr-o lume superficiala. Nu imi pot imagina ca persoana de care se leaga destinele a doua grupuri si a zeci de mii de angajati va afirma vreodata ca Alfa poate atinge vanzari de 3-4 ori mai mari fara a stii foare bine despre ce vorbeste. A, ca este posibil ca Alfa sa nu ajunga la 500 000 unitati in 2015 sunt de acord. Exista posibilitatea asta. Insa si daca se inseala cu 100 000 de bucati iar cele 500 000 sunt atinse in 2017 voi considera ca si-a facut treaba cum trebuie. Sa nu uitam ca Alfa nu a depasit vreodata in istoria ei o productie mai mare de vreo 150 000 unitati.