nu cred sa fie vreun posesor de automobil, alfa sau nonalfa, care sa scoata consumul declarat de producator. motivele ar fi complexe si diverse. spicuim cateva din ele:
-proba de consum o face producatorul intr-o incinta (hala, sau ce-o fi constructia in care isi instaleaza echipamentele) in care conditiile, temp, umiditate, etc, etc, sunt controlate si constante in timp in acelasi timp. rezervorul este umplut intr-un procent mai mic de 100% iar soferul are 75kg (nu mai tin minte exact daca are pasager si bagaje). exista un grafic bine stabilit dupa care se accelereaza, se precizeaza momentele la care se schimba vitezele, se specifica exact turatia la care se schimba viteza. "drumul" pe care merge masina este drept, nu are urcusuri si nici coborasuri (daca nu ma insel), "drumul" este drept ca in palma, nu are gropi, sau denivelari si nu sunt pietoni sinucigasi angajati in traversarea strazii, si imbecilul din fata nu semnalizeaza dreapta si face stanga exact in momentul in care tu esti deja angajat in depasirea lui. de asemenea, daca nu ma insel, "drumul" nu are curbe. niciodata nu se depasesc vitezele maxime legale, ba mai mult, pe "autostrada" mi se pare ca se merge cu 110 nu cu 130
*sa revenim acum la conditiile reale: afara pot fi +40grade sau -20, umiditate si alte conditii ce ar putea influenta randamentul/mersul motorului sunt variate in fiecare zi, si oricum nu sunt cele din camera producatorului. tu intr-o zi poate mergi cu rezervorul plin, in alta zi gol (si gandeste-te ca diferenta intre unul plin si unul gol este destul de mare, vreo 50l, deci aprox 50kg, deci cat o gagica micuta si cu forme voluptoase apetisante); drumul tau urca si coboara, iar daca te pune mama draqului sa mai si accelerezi la coborare, in loc sa mergi in frana de motor, atunci s-a zis cu consumul tau. in oras intre 2 semafoare acceleram dar si franam, din diverse motive (se merge bara la bara in maxim de aglomeratie, iti taie unu calea, tre sa sari peste un politist mort, eviti o groapa, etc, etc, si fiecare franare inseamna si accelerare; in testul producatorului nu exista asa ceva).
eu presupun ca totusi exista niste coeficienti cu care se afecteaza consumul din laborator pentru a aduce spre realitate valorile inregistrate. acum se pune insa problema acestor coeficienti, adica producatori cu ce valori jongleaza?
cei de la autobild (stiu ca nu sunt tocmai cei mai vrednici de luat in seama dar sunt singurii de care stiu eu ) au facut un test comparativ cu diferite masini. test de mers normal si facut consumul, si test conform graficului si facut apoi consumul. diferentele intre cele 2 teste au fost semnificative, avand valori intre 10 si 40% de depasire a specificatiilor producatorilor. ba mai mult, mergand dupa graficul producatorilor, tot au depasit cu putin valorile date de acestia. in varianta cu graficul, ziceau redactorii, au primit claxoane cu nemiluita, deoarece acelerarea se face atat de incet incat la schimbul din I in II ai nevoie de vreo 25 secunde. din II in III si mai mult, si tot asa. vezi deci ca stilul de condus este unul care nu poate fi pus in practica. de aici practic s-a nascut si un mic scandal. cantitatile de otrava pe care le emit masinile sunt in conformitate cu mersul de melc, e limpede deci ca in realitate masinile scot si mai multa otrava pe teava de esapament decat este specificat.
concluzia este ca nu vei scoate niciodata cifrele din cartea. e adevarat ca la tine diferentele sunt destul de mari, insa masina ta cati km are? este stiut ca la o masina noua in primele mii de km, in general pana la primul schimb de ulei, consuma usor mai mult, iar pe masura ce se rodeaza motorul mai scade consumul, ca apoi sa creasca din nou pe masura ce se uzeaza. ai facut si consumul la pompa? prin sa-i zicem, "metoda plin-plin"?
in rest iti urez numai succes