It is currently 27 Apr 2024, 14:49

All times are UTC+03:00




Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: 01 Mar 2019, 11:29 
Offline
User avatar

Joined: 17 Jul 2017, 16:40
Posts: 814
Car: Stelvio 2.0 (949)
Location: Galati
ALXege Quote:
Nu-mi vine in minte nici un motor potent de cilindree mai mica de 1.4, dar atata timp cat ar dezvolta putere si cuplu suficient, de ce nu?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Noul motor de 1.3 l de la Renault/Nissan/Daimler/Dacia. Dezvolta 160 CP si 260 Nm (daca nu gresesc are cuplul asta intre 1600 - 4000 tr/mn).


Top
   
PostPosted: 01 Mar 2019, 12:26 
Offline
User avatar

Joined: 09 Sep 2010, 10:01
Posts: 3169
Sah mat: 1.0 ecoboost 140 Hp, si cel mai premiat motor de cilindree mica.

_________________
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - B.H.


Top
   
PostPosted: 15 Sep 2019, 22:48 
Offline

Joined: 30 Jul 2013, 21:02
Posts: 604
Car: ARGiulietta
Cred ca din cauza ecologiei , se anunta motoare tot mai plicticoase.

Pt mine un motor placut e ala care se tureaza rapid, chiar daca are doar 54cp (de ex 1.1 de la Panda 2, mult mai amuzant decat 1.2 de 69cp).

Invers, un motor plicticos e unul cu 1000cp la 5500 RPM, dar care are nevoie de juma de zi ca sa se tureze pana la 5500. La ce bun sa ai cai, daca sunt greu accesibili?

Eram f nedumerit, de ce un motor de 1.1 cu 54 cp se tureaza mai usor ca un 1.2 de 69 cp?
Acu ceva timp cred c-am dezlegat misterul. Am gasit o carte despre istoria Ferrari, lasata de cineva in dulapul din parc (unde lasa lumea carti care nu-i mai intereseaza, ca sa fie citite de altii)

Mi-a deschis ochii spre configuratia de baza a motoarelor, raportul alezaj x cursa (bore x stroke).
Care imparte motoarele in:
- square (alezaj = cursa). Rare, de obicei pe masini de curse
- oversquare (alezaj > cursa). Mai toate motoarele de curse intra aici. Cursa scurta a pistonului = RPM multe dar consum mare
- undersquare (alezaj < cursa) , cele mai multe motoare benzina de strada, configuratie tipica pt Diesel. Cuplu disponibil la RPM mici, consum mic, dar cursa lunga a pistonului inseamna RPM putine/greu de turat.

Motoarele noi pe benzina au cursa pistonului tot mai lunga, de aia se apropie tot mai mult de diesel (si se indeparteaza de motoarele de curse)

Pe scurt, un motor e mai sportiv, cu raspuns RPM mai rapid, cu cat cursa pistonului (stroke) e mai scurta.

Acum cateva cifre, ca sa va convingeti singuri si sa vedeti spre ce motoare ne indreptam:

Motor. Bore. x Stroke. (mm)
1.1. 54hp 70. x. 72. (aproape square!)
1.2. 69hp. 70,8. x. 78,9 (se tureaza mai greu)
1.4 FIRE (aspirat, T-jet, M-air)
72. x. 84 (undersquare)

1.8 TBi. 83. x. 80.5. (oversquare!)
2.9 V6. 86,5. x. 82. (oversquare)
2.0 TBi. 84. x. 90. (undersquare)
3.8 V8 Maserati. 86.5. x. 80.8 (oversquare)
4.7 V8 Maserati. 94. x 84.5 (oversquare)

1.3 Firefly. 70. x. 86.5 (undersquare rau)
1.5 Firefly. 70. x. 94,5 sau 97 (mama lui undersquare, curat motor de locomotiva dar pe benzina, cursa pistonului cat o zi de post)

Pe scurt, pt cine o sa vrea motor sportiv : QV, Maserati sau vechituri pre-ecologia vietii , gen 1.1 :)

Restul : flescaitoare pseudo diesel , salvate de ridicol de chestii gen turbo cat casa, MultiAir , ECU
Altfel ar dura juma' de zi sa se tureze un pic, cat sa depasesti o caruta :)

Mno, exagerez dar cred ca ati prins ideea pe care cred eu c-am prins-o :)

Surse
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stroke_ratio
https://moparinsiders.com/is-a-1-5-lite ... the-works/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fiat_Gl ... all_Engine
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fully_I ... sed_Engine
https://www.ultimatespecs.com/


Top
   
PostPosted: 16 Sep 2019, 01:11 
Offline
User avatar

Joined: 29 Oct 2008, 12:44
Posts: 6613
Location: Brasov... oarecum.
O stiam pe asta cu cursa foarte lunga la diesel, necesara sa faca presiunea aia considerabila sa se autoaprinda maglavaisul.
Dar nu stiam ca au implementat-o si la benzinare care erau, ca bag de seama ca nu mai sunt, squareish.

Buna observatia.

_________________
147 1.9 Mjet 16V
166 3.2 v6


Top
   
PostPosted: 16 Sep 2019, 02:12 
Offline
User avatar

Joined: 21 Jun 2009, 16:29
Posts: 3784
Car: Carla
Location: Tim/Buc
Cursa aia lunga sacrifica turatia in favoarea cuplului.

_________________
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB - Carla
“La Bellezza è lo splendore del Vero.”


Top
   
PostPosted: 16 Sep 2019, 09:59 
Offline
User avatar

Joined: 02 Jul 2009, 10:50
Posts: 1190
Car: Alfa 33 16v QV P4
Location: Bucuresti
E normal sa fie asa avand in vedere ca taraste o ditamai caroseria 1.5-ul ala. Toata lumea vrea motoare oversquare si dupaia se plange ca sunt greu de exploatat. 33-ul meu are 87-72, e super rev happy dar tre sa mesteci ceva de maneta aia de viteza ca sa scoti performanta din el.

_________________
"If everything seems under control, you're just not going fast enough"
Alfa Romeo 33 Boxer 1.7 16V Quadrifoglio Verde "Forza"
Image


Top
   
PostPosted: 16 Sep 2019, 10:40 
Offline
User avatar

Joined: 05 Jan 2006, 21:31
Posts: 15199
Car: 115/916/949/960
Location: Bucuresti
Fara sa am pretentia de a intelege pe deplin fenomenul, cred ca ai descoperit doar o mica parte din secretele motoarelor. Mai conteaza si raportul de compresie, greutatea si compozitia pieselor aflate in miscare etc.

_________________
4C | GTV 916 3.0 V6 | Stelvio 2.0T | Spider S4 2.0
ex GTV 916 2.0TS | Spider 916 2.0TS | MiTo 1.4TB | Spider 939 2.4JTDm | Brera 2.4JTDm | Spider 916 2.0TS | GT 1.9mJTD | 147 1.6TS


Top
   
PostPosted: 16 Sep 2019, 11:33 
Offline

Joined: 30 Jul 2013, 21:02
Posts: 604
Car: ARGiulietta
Desigur, treaba e mult mai complexa, dar macar alezaj x cursa si rap de compresie si cc3 sunt date publice, restul nu prea.


Top
   
PostPosted: 16 Sep 2019, 17:24 
Offline
User avatar

Joined: 29 Oct 2008, 12:44
Posts: 6613
Location: Brasov... oarecum.
Exploatarea nu ar fi o problema: trantesti o automata cu 27 de viteze, ca e la moda acum sa ai toate vitezele din lume, sau un CVT, si ai rezolvat problema.
Adevarata problema insa apare atunci cand omul vrea si repede, si bine, sa si consume putin, sa si coste bani de bere, sa fie si scutit de taxe, sa fie si 0 asigurare, sa i-o si s... in timp ce merge, sa fie si sportiva cand are chef.... Pai pentru asta exista vorba aia romaneasca: si cu aia in cur si cu sufletu-n rai....

PS cred ca am poluat suficient topicul...

_________________
147 1.9 Mjet 16V
166 3.2 v6


Top
   
PostPosted: 16 Sep 2019, 18:42 
Offline
User avatar

Joined: 16 Sep 2012, 13:02
Posts: 667
Car: Alfa 156 1.8 ts
Location: Bucuresti
Judecând după informațiile tehnice, T.S.-ul de 1.8 e un square aproape perfect: 82x82.7 Nu-i rău, pt o "bombă de motor", am încheiat citatul. :lol:


Top
   
PostPosted: 17 Sep 2019, 21:04 
Offline
User avatar

Joined: 06 Nov 2006, 23:31
Posts: 2270
zveroboy78 Quote:
1.8 TBi. 83. x. 80.5. (oversquare!)
Si cu toate astea, motorul este foarte "diesel" in comportament. Poate pe 4C e altfel, dar pe 159 nu prea are legatura cu restul de motoare din lista ta.


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2019, 00:29 
Offline

Joined: 01 Dec 2008, 23:24
Posts: 1278
Location: Lisbon
toshy Quote:
zveroboy78 Quote:
1.8 TBi. 83. x. 80.5. (oversquare!)
Si cu toate astea, motorul este foarte "diesel" in comportament. Poate pe 4C e altfel, dar pe 159 nu prea are legatura cu restul de motoare din lista ta.
Cred ca e vorba de 1750 de pe Giulietta Quadrifoglio Verde.

_________________
Alfa Romeo 147 GTA


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2019, 01:44 
Offline
User avatar

Joined: 06 Nov 2006, 23:31
Posts: 2270
triesse Quote:
Cred ca e vorba de 1750 de pe Giulietta Quadrifoglio Verde.
Da, am uitat ca e si pe Giulietta, nu numai pe 4C, dar e acelasi motor din punct de vedere mecanic.


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2019, 02:21 
Offline
User avatar

Joined: 19 May 2008, 23:49
Posts: 7424
Car: 156GTA/Giulia QV
Location: Bucuresti
Este “diesel” din cauza injectiei directe implicit amplasarea pompei de inalte.

_________________
Service/Diagnoza/Piese
contact: 0756044202

------------------------------

Maserati 4200 Coupe Cambiocorsa
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde Montreal
Alfa Romeo 164 3.0 v6 Q4
Alfa Romeo 166 3.2 v6 24v TI
Alfa Romeo 156 GTA 3.2 v6 24v
Alfa Romeo 156 2.0 JTS Scuola Sportiva
Ex many others…


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2019, 09:04 
Offline
User avatar

Joined: 05 Jan 2006, 21:31
Posts: 15199
Car: 115/916/949/960
Location: Bucuresti
Bottom line, raportul alezaj-cursa este doar o (mica) variabila in ecuatie.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
4C | GTV 916 3.0 V6 | Stelvio 2.0T | Spider S4 2.0
ex GTV 916 2.0TS | Spider 916 2.0TS | MiTo 1.4TB | Spider 939 2.4JTDm | Brera 2.4JTDm | Spider 916 2.0TS | GT 1.9mJTD | 147 1.6TS


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2019, 14:43 
Offline
User avatar

Joined: 17 Jul 2017, 16:40
Posts: 814
Car: Stelvio 2.0 (949)
Location: Galati
Motoarele astea sunt gandite mai mult spre eficienta decat spre sportivitate. Nu m-ar mira ca acest motor de 1.5 l sa apara intr-o configuratie hibrida, mai ales pe modelele SUV.


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2019, 14:45 
Offline
User avatar

Joined: 05 Jan 2006, 21:31
Posts: 15199
Car: 115/916/949/960
Location: Bucuresti
A aparut deja pe Renegade si Compas PHEV.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
4C | GTV 916 3.0 V6 | Stelvio 2.0T | Spider S4 2.0
ex GTV 916 2.0TS | Spider 916 2.0TS | MiTo 1.4TB | Spider 939 2.4JTDm | Brera 2.4JTDm | Spider 916 2.0TS | GT 1.9mJTD | 147 1.6TS


Top
   
PostPosted: 18 Sep 2019, 15:03 
Offline
User avatar

Joined: 17 Jul 2017, 16:40
Posts: 814
Car: Stelvio 2.0 (949)
Location: Galati
Ahh, deci a avut altul aceasta idee inaintea mea. :D Glumesc....
Deci echivalenta la Alfa Romeo ar fi 'noul SUV MiTo' si Tonale.


Top
   
PostPosted: 20 Sep 2019, 14:21 
Offline
User avatar

Joined: 02 Jul 2009, 10:50
Posts: 1190
Car: Alfa 33 16v QV P4
Location: Bucuresti
ALXege Quote:
Bottom line, raportul alezaj-cursa este doar o (mica) variabila in ecuatie.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nope, e o variabila considerabil de mare in ecuatie :D Nimeni nu face un motor perfect patrat pe o masina sport si il mapeaza sa traga de la 1500 ture. Nimeni nu face un motor oversquare fara sa se foloseasca de beneficiile lui. E clar o indicatie despre intentia de exploatare a motorului, e un motor mic pe o caroserie grea, probabil ca ai mai multe beneficii ca trage de jos si se pune in miscare decat ai avea ca merge tare in ture daca iti ia mult sa ajungi acolo. Asta nu inseamna insa ca e un motor sportiv, chiar daca poate sa fie rapid.

_________________
"If everything seems under control, you're just not going fast enough"
Alfa Romeo 33 Boxer 1.7 16V Quadrifoglio Verde "Forza"
Image


Top
   
PostPosted: 20 Sep 2019, 14:54 
Offline
User avatar

Joined: 05 Jan 2006, 21:31
Posts: 15199
Car: 115/916/949/960
Location: Bucuresti
Joac-o p-asta:

Honda S2000 2.2VTEC: bore 87mm x stroke 90.7mm
Alfa 159 1750TBi: bore 83mm × stroke 80.5mm

Ne batem capul oricum degeaba caci motoarele astea or sa fie in curand istorie, Daimler doar ce a anuntat ca stopeaza dezvoltarea motoarelor cu combustie interna in favoarea electricelor.

_________________
4C | GTV 916 3.0 V6 | Stelvio 2.0T | Spider S4 2.0
ex GTV 916 2.0TS | Spider 916 2.0TS | MiTo 1.4TB | Spider 939 2.4JTDm | Brera 2.4JTDm | Spider 916 2.0TS | GT 1.9mJTD | 147 1.6TS


Top
   
PostPosted: 20 Sep 2019, 16:22 
Offline

Joined: 30 Jul 2013, 21:02
Posts: 604
Car: ARGiulietta
ALXege Quote:
Joac-o p-asta:

Honda S2000 2.2VTEC: bore 87mm x stroke 90.7mm
Alfa 159 1750TBi: bore 83mm × stroke 80.5mm
Adica 3 mm diferenta intr-un sens sau altul, aproape square


BTW, pe asta n-ai vrut s-o joci :)
S2000 2.0 v-tec
Bore x stroke 87 x 84mm (in celalalt sens)

Nu-i bai, tot 3mm amarati.


1.3 Firefly. 70. x. 86.5
1.5 Firefly. 70. x. 94,5 sau 97

Adica vreo 16 - 17mm undersquare.

Trei vs sai'spe.


Top
   
PostPosted: 15 May 2020, 22:09 
Offline

Joined: 30 Jul 2013, 21:02
Posts: 604
Car: ARGiulietta
https://www.italpassion.fr/13376-produc ... -fini.html

Pe 7 mai 2020 s-a produs ultimul motor FIRE.
Dupa 35 de ani si > 23 milioane de motoare fabricate.

O revolutie cand a aparut in '85, datorita numarului f. mic de piese: mai usor, mai fiabil, mai rapid de fabricat, mai putine "aproximari" la asamblare, mai ieftin.
Multe variante, de la 0.75 la 1.4 litri; aspirat, T-jet, MultiAir

Acum e istorie...toate tigaile din semnatura mea au motoare istorice! :coolspeak:

Curios: a fost proiectat de Fiat in comun cu PSA, dupa care PSA s-au retras din motive financiare, cica...

Inlocuit de 1.0 si 1.3 FireFly, fabricate in Polonia
https://www.fcagroup.com/stories/emea/e ... gines.aspx

Despre 1.5 se mai stie ceva?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+03:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
[ GZIP: Off ]