Bine...
Masina mica de oras, segment a, luam ca referinta fiat panda.
Hybdrid:
- ice, tractiune fata (discutabil, poate sa fie si altfel). * ce tip de ice e o discutie in sine. Detaliem, nicio problema, daca e.
- ev, tractiune spate, sau invers fata de ice, practic.
Clasic si banal pana aici. Dar in inginerie exista si acest termen de packinging.
Ev "rotors" integrate in rotile spate, fuzete, solutie extrem de ieftina.
Baterii amplasate diferit: nu in sasiul masinii, nu in podea. Nu sub bancheta spate, solutie ultra folosita la "hybrid".
Pui 2 module de baterii, 10-12 kg fiecare. 120 eur per baterie la un "scale" de 5000 de comenzi pe an. La milioane de masini, pret de tigari!
Baterie pusa in portbagaj, in pqrtea de jos - pt echilibrare dinamica, nu de alta, pe "oalele amortizoarelor", swap/removable.
Avantaje:
- distributia greutatii.
- independenta fata de orice statie ev. Le incarci oriunde. Nu mai cheltuim bani pe care nu ii avem pe statii pe care nu le foloseste mai nimeni. Stiu, se doreste sa existe cat mai multe azi. Dar ca randament ne va ustura, ca nu se auto susțin dpdv bizniz si tot noi vom acoperi cheltuielile de mentenanta. Nu pare win-win deloc treaba cu strategia de dezvoltare statii. E aberanta si existq date care sa arate deja asta!
- range extender: cumperi oricate baterii de genul si le porti cu tine, daca asta e nevoia si/sau plăcerea.
Purgatoriu in cel mai pur sens al cuvantului: Solutie complementara, catalizator, care nu are rolul de a substitui tranzitia la ev. Ne ajuta la depoluare pana deslusim treaba cu ev only. (Politic, resurse, tehnologii de noi de baterii). Cele doua nu se exclude, se potențează reciproc. Momentan
Dezavantaje: imense, mai periculoase decar par la prima vedere.
- client. Visa la ozn-uri, primeste Panda (referinta de masina, se poate numi oricum si arata in ori si chip). Cum sa nu te si superi, pe bune acum!? Industria auto l-a impins chiar ea pe client spre masini mai mari, mai grele. Mergem cu suvuri de 2 tone prin oras, omul si masina. E usor sa te imaginezi in panda sau 500!? Nu prea, te strange.
imagine producator auto (care a promis revolutie dar sfarseste in a livra banalitate), cel putin temporar. Se duc in cap actiunile instant, bășcălie pe internațional. Garantat
E de un amuzament dus la extrem, chiar si pt mine. Dar ai maxim de eficienta. Altceva mai bun, raport cost/eficienta, nu e lq indemana.
- resurse naturale (ma refer in principal la materialele si cantitatile dislocate pt a construi astazi o baterie de ev full). Minim de resurse folosite cu un maxim de efecte positive dpdv emisii.
- emisii. Printr-o adoptie progresiva putem astfel sa visam ca nu mai ajungem la restricii duse la extrem, restrangerea drepturilor de circulatie (geo-fizic, centrul orasului, sau milage, oricare se va intampla)
+ baterii mai putine, dependenta de furnizorii chinezi mai digerabila. Nu o elimini, dar nu mai esti iepure la orice pas.
+ promovarea ice- hybrid temporar, pana la clarificarea situatiei ev-only, e asul din mânecă si cam singurul pe care il avem. De fapt qici vroiam sa ajung. Ce sa faca ue!?
++ ice joaca un rol strategic aici..
Stii despre chinezi ca nu le place sa faca ice la standarde europene! Ii scoate din zona de comfort si castigi timp. Nu vor pleca de aici, dar te ajuta.
nici nu se pot plange ca le restrictionam accesul la piata, ca normativele ice erau in viguare mult inainte de aceasta frenezie ev. Traditional ei aveau o pb cu ice nostru.
Solutii avem. Tampite rau. Dar la vremuri tampite, solutii la fel.
Ps. Scuze pt scrisul neingrijit. Am zis sa ard 72h in cateva minue
))
Tranzitia in masa la hybrid de oras poate genera efecte pozitive mai mari decat o adoptie ev marginala, volume mici - ca asta e realitatea azi dpdv % total parc auto in uz europa)catre ev, si acea fortata de politici.
L.E. hybridul asta sa fie si cu posibilitate de ev -only, altfel nu are sens prea tare. Crawling la viteza redusa, ca mai mult nu duce soluția tehnologica. Dar e suficient, contează fix unde ai nevoie.
Daca ajungi sa parcurgi mare parte din drumurile urbane in mod ev, despre asta e vorba. Nu ai nevoie de baterie de 1 tone si autonomie de 800km. Incepem de aici...