revin cu cateva informatii referitoare la compresorul de AC si cu faptul ca am facut o greseala, astazi am desfacut fulia si bobina de comanda la un compresor de hyundai
terracan.
rulmentul ala se invarte mereu, nu doar cand sta compresorul, fulia impreuna cu bobina formeaza un electromagnet care cand este energizat atrage si volanta compresorului care de altfel sta distantata putin in repaos. stiam asta dar uitasem, au trecut multi ani de la ultimul compresor servisat.
problema la compresorul de
terracan era ca nu cupla compresorul desi toata instalatia electrica era buna si instalatia era presurizata, deci toate conditiile erau propice cuplarii, tensiunea la bornele compresorului era cea nominala.
orice bobina de compresor de AC are incorporat in rasina(turnat) un termofuzibil care se arde uneori din cauze care nu au legatura cu incalzirea bobinei respective, acelasi tip de termofuzibil este pe ventilatoarele de la alfa romeo.
termofuzibilul este vizibil partial de cele mai multe ori sau poate fi intuit in rasina datorita profilului "ca o fasole mica" si apoi cu o mini freza se poate degaja in cateva minute(nu trebuie intrat mult in material), piesa se va inlocui si bobina va deveni functionala in 99% din cazuri, mai exista si cazuri nenorocoase cand bobina este scurtcircuitata la minus , lucrul asta se determina usor cu un ohmmetru, impedanta corecta este de 3,4 ohm in cazul compresorului de la hyundai, banuiesc ca nu difera prea mult nici la alte compresoare, in principiu trebuie sa depaseasca 3 ohm pentru o bobina fara spire in scurt.
dupa inlocuire locul se sigileaza cu rasina epoxy(poxipol), imi pare rau ca nu am poze, o sa incercuiesc pe poza colegului nostru locul exact al fuzibilului in rasina
la hyundai era undeva la ora 9 daca aici la alfa e la ora 12, considerand bobina un ceas.
operatiunea s a facut prin demontarea fuliei si a bobinei fara depresurizarea instalatiei, clientul a salvat multi bani, cateva sute de lei bune(o operatiune de genul asta poate ajunge la 1000ron sau mai mult intr un service de marca), poate vor folosi cuiva aceste informatii mestesugaresti.
am pus si o poza cu aceste sigurante, am gasit o pe internet pe un forum, astraclub cred, reparatia capata sens mai ales cand se repara compresoare la masini mai vechi, cu repere uitate de lume care nu se mai gasesc, insa in ziua de azi, are sens oricum.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)