Asociatia Alfa Club Romania https://www.alfaclub.ro/forum/ |
|
DIY - Q4 starter maintenance/repair https://www.alfaclub.ro/forum/viewtopic.php?f=20&t=22032 |
Page 1 of 1 |
Author: | comanr [ 23 Mar 2014, 20:50 ] | |||||||||||||||
Post subject: | DIY - Q4 starter maintenance/repair | |||||||||||||||
pentru ca masinile noastre au deja o varsta, am decis sa fac acest thread despre mentenanta electromotorului/reparatia lui pentru motorul 1.9jtdm insa informatiile pot fi aplicate la toate electormotoarele de pe piata. probleme sesizata ar fi in cazul meu turatie de pornire degradata si nedecuplarea corecta a electromotorului. am decis sa abordez problema preventiv. teoria: functionarea electromotorului poate fi impartita pe faze : faza 1: releul de comada cupleaza infasurarea de comanda a bobinii care este inseriata cu circuit rotoric, electromotorul cupleaza (contactul de forta de pe bobina se inchide) si electromotorul demareaza. totodata se alimenteaza si infasurarea de mentinere a bobinii. faza2: incepe invartirea motorului, bobina este alimentata doar de infasurarea de mentinere. faza3 : motorul porneste, operatorul opreste alimentarea infasurarii de mentinere si bobina se decupleaza, electromotorul este decuplat de la volanta. problema principala este accesul la electromotor , se va scoate filtrul de motorina cu tot cu suport, releul de comanda al bujiilor incandescente, diverse cabluri si conducte din zona vor fi date la o parte pe cat posibil. electromotorul meu nu mai avea deloc ungere, foarte mult praf si mizerie era prezent in rulmenti, lagare. reductorul era si el lipsit de ungere , vaselina fiind intarita datorita varstei. am folosit pentru bendix vaselina spray motip mos2 care intra bine in spatii inguste, pentru reductor/transport bendix am folosit o vaselina grafitata pentru lagarul dinspre colector am folosit o vaselina fara grafit pentru curatat am folosit un spray de la loctite, gen spray curatitor de frane pentru suruburi am folosit pasta de blocare loctite /medium streght. totul a fost curatat, uns, remontat cu grija. timp de lucru 4h, unele suruburi blocate pot lungi operatiunea. daca tot eram in zona am decis sa curat si senzorul pozitie volanta, greu de accesat la Q4 si sa umblu putin la cautatorul pentru viteze deoarece maneta nu revenea pe zero la cald. trebuie sa stai calare pe rampa de injectie, accesul e foarte greoi insa se poate aborda lucrarea in regim DIY. am acordat o mare atentie elementelelor originale de fixare si protectie, am mai refacut protectia la instalatia greu accesibila din spatele motorului. pozele au descriere.
|
Author: | Valak [ 24 Mar 2014, 12:58 ] |
Post subject: | Re: DIY - Q4 starter maintenance/repair |
Frumos, multumim ! Am un respect deosebit pentru oricine "pune mana" si nu neaparat pentru ca ar fi mari mesteri, ci mai ales pentru ca sunt dispusi sa se murdareasca pe maini, lucru din ce in ce mai rar. |
Author: | comanr [ 24 Mar 2014, 13:42 ] |
Post subject: | Re: DIY - Q4 starter maintenance/repair |
vroiam sa pun o poza cu tehnica pentru reintroducerea periilor insa kinezaria nu a salvat poza. periile vor fi comprimate cu bride mici de plastic care se vor taia dupa ce vor fi introduse partial periile colectoare pe pozitie. schema prezentata este pentru un electromotor cu excitatie serie, electromotorul nostru are excitatie cu magneti pemanenti, in rest e la fel. ce e foarte important este pregatirea suprafetelor de contact electic ale rotorului si indepartarea prafului metalic ce ia nastere in timpul functionarii. este bine sa testati electromotorul la rece inainte sa il montati, cu o baterie auto insa trebuie sa aveti gija pentru ca sant echipamente care lucreaza la curenti mari, au cuplu mare, pot fi smulse din mana de propria inertie si pot provoca arsuri daca prezinta scurtcircuit intern. electromotorul de alfa (jtd) este Bosch, foarte performant, practic este o piesa care nu are nevoie de o mentenanta speciala de a lungul vietii insa daca masina este mai veche in mod sigur electromotorul are nevoie de atentie. contine destul de multi rulmenti cu role, e bine construit de nemti dar nimic nu tine o vesnicie. alegerea tipului de vaselina este extem de importanta pentru un rezultat cu pretentii. multumesc pentru aprecieri, dupa cum stiti toata munca mea in automotive este "la liber" pentu voi. pentru murdarit pe maini recomand cu caldura niste ulei ars, daca vreti sa reparati electromotorul si sa tina iarasi ani de zile nu e o conditie suficienta sa te murdaresti insa este una necesara |
Author: | TwinTwin [ 24 Mar 2014, 14:22 ] |
Post subject: | Re: DIY - Q4 starter maintenance/repair |
Felicitari! Probabil cei mai multi dintre noi vor folosi topicul tau cand vom aplica tratament curativ nu profilactic! |
Author: | comanr [ 26 Mar 2014, 20:31 ] |
Post subject: | Re: DIY - Q4 starter maintenance/repair |
o sa fac un mic FAQ pentru rezolvarea rapida a problemelor legate de demaror: In primul rand pentru un demaror sanatos ar trebui respectate niste reguli, si anume minimizarea timpului de interventie si a sarcinii demarorului: -baterie buna -filtre carburant in termen -eliminarea problemelor de injectie/aprindere -niciodata nu dati la automat mai mult de 5 secunde cu pauza de minim 15 secunde -nu dati la cheie cu masina cuplata in viteza(damage major, risc de incendiu) -starea bornelor bateriei este foarte importanta -intotdeauna la prima pornire este bine sa fie apasat ambreiajul pentru a nu suprasolicita electromotorul prin invartirea unor mase suplimentare aflate in ulei vascos. -niciodata nu incercati sa porniti un motor care a luat apa in admisie si s a oprit , risc de incendiu extrem de mare, motorul fiind blocat hidraulic demarorul nu se mai poate decupla si in mai toate cazurile iese fum/foc sau explodeaza bateria -niciodata sa nu va uitati de aproape cu fata la baterie cand cineva actioneaza demarorul(sfat mai mult pentru oamenii de service) Iata cateva cazuri intalnite, care acopera o majoritate a defectelor: cazul a: vrei sa pornesti si nu se aude nimic, nici macar un click, (bateria si instalatia in toate cazurile urmatoare se presupune ca este buna). rezolvare: trebuiesc inlocuite periile colectoare, se poate rezolva pentru o pornire , doua daca se ciocaneste usor cu un ciocan mic in electromotor spre spate , acolo unde este colectorul. folositi aceasta ultima pornire pentru plecare direct in service cazul b: vrei sa pornesti si auzi doar un clank de fiecare data cand dai la automat si nimic mai mult rezolvare: trebuie inlocuita bobina electromotorului , contactul de forta este deteriorat cazul c: electromotorul caraie, face ca un polizor rezolvare: inlocuire mecanism transport pinion bendix, inlocuire pinion bendix cazul d: electromotorul nu se decupleaza de la volanta de fiecare data rezolvare: inlocuire arc bobina, verificare parghii transport, inlocuire pinon bendix,verificare transport pinion bendix cazul e: turatie necorespunzatoare , curent mare absorbit, cabluri incinse rezolvare: inlocuirea /verificarea/ungerea tuturor lagareler electromotorului, indepartarea prafului metalic din echipament, verificarea starii colectorului , a reductorului, inlocuirea periilor |
Author: | _mircea_ [ 29 Mar 2014, 13:32 ] |
Post subject: | Re: DIY - Q4 starter maintenance/repair |
Foarte elegant tutorialul. P.S. Eu la 147 1.6 am dat demarorul jos pe sub masina ( ridicata pe elevator), dar a fost oarecum un chin, deoarece o pilutita am desfacut-o pe nevazute , iar la remontare un dezastru . |
Author: | comanr [ 29 Mar 2014, 17:06 ] |
Post subject: | Re: DIY - Q4 starter maintenance/repair |
am incercat sa fac un tutorial comestibil ca sa zic asa, nu am complicat lucrurile si le am facut sa para mai usoare decat sant in realitate, fara analiza amanuntita si masuratori electrice, reparatii ale rotorului, studiul amprentei bendixului, timpi de raspuns ai diverselor subansamble, masurarea curentilor absorbiti, inlocuirea elemetelor din bronz sinterizat sau alte lucruri complicate care nu se mai practica demult in atelierele auto. adevarata arta e in reparatiea/reconditionarea echipamentelor de CC/CA aflate in dotarea automobilelor de epoca, la care nu se mai gasesc piese de schimb si trebuie foarte mult improvizat, reconstruit, adaptat etc. pe vremuri exista diagrama celor 3 de R (recuperare, reconditionare, refolosire) care uneori trebuia completata cu diagrama celor 4 de R (recuperare , reconditionare, refolosire, Rebut) tin minte ca la spiderul vechi(1963) cu care am mers acum cativa ani in Italia, proprietarul s a lasat la mana lui si a montat un alternator de renault, probabil il scosese la pepeni alternatorul original. pe viitor va aparea un topic fain despre alternator(masina de curent alternativ trifazat), tot asa cu simptome, rezolvari , explicatia modului de functionare, schema electrica. |
Author: | comanr [ 01 Apr 2014, 14:23 ] | ||
Post subject: | Re: DIY - Q4 starter maintenance/repair | ||
o sa atasez si part number ul pentru platou perii si pentru bendix, la electromotorul de 1.9jtd 16v. e foarte posibil sa se potriveasca la toate jtd urile insa nu pot confirma acest lucru. ps: este aceleasi electromotor si pentru cateva modele de Ferrari, un puternic echipament de 8.5kw.
|
Author: | comanr [ 04 Apr 2014, 22:01 ] |
Post subject: | Re: DIY - Q4 starter maintenance/repair |
ca un mic update, dupa interventia la electromotor au disparut toate vibratiile(zguduiala) de la pornirea la cald a motorului, un lucru de care se plangeau mai multi useri cu acest motor. |
Page 1 of 1 | All times are UTC+03:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |