Asociatia Alfa Club Romania https://www.alfaclub.ro/forum/ |
|
Alfa Romeo SZ/RZ ES20 https://www.alfaclub.ro/forum/viewtopic.php?f=14&t=28235 |
Page 1 of 2 |
Author: | antonelcodreanu [ 09 Apr 2020, 13:15 ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post subject: | Alfa Romeo SZ/RZ ES20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In anul 1987 Alfa Romeo a lansat o provocare catre 3 echipe, pentru realizarea unei masini sport, derivata din Alfa Romeo 75. Cele 3 echipe au fost reprezentate de: 1. Centro Stile Alfa Romeo (Walter da Silva si Alberto Bertelli), 2. Fiat Design Center (Mario Maioli si Robert Opron (designer francez creatorul: Citroën SM si Renault Fuego)), 3. The studio Zagato. Si chiar daca Alfa Romeo SZ/RZ are asociat numele de Zagato, meritul designului caroseriei i se datoreaza lui Antonio Castellana, Zagato si-a pus amprenta pe forma scaunelor si pe elementele distinctive din fata si spate. Dupa doar 19 luni a aparut si forma finala. Denumirea tehnica ES30 este o abreviere: Experimental Sportscar, iar 30 face referire la motorizare: 3 litri. Mecanica a fost preluata de pe Alfa 75, cu unele modificari: de suspensie s-a ocupat Giorgio Pianta, manager Lancia Fiat Rally works team, care a implementat un sistem hidraulic cu amortizoare Koni si motorul a fost luat de pe o Alfa, 75 America, e vorba de un 3.0, V6, 210 cai (in realitate se pare ca sunt mai multi). Prima aparitie publica a modelului Alfa Romeo SZ (Sprint Zagato) a avut loc la Salonul Auto de la Geneva, in Martie 1989. Masina venea echipata cu anvelope Pirelli P Zero: pe fata: 205/55 ZR 16 si pe spate: 225/50 ZR 16. SZ-ul a fost produs intre '89 si '91, intr-un numar de 1036 bucati (initial s-au vrut a fi produse fix 1000 de bucati, ce au fost comandate in doar cateva saptamani de la aparitia de la Geneva), 100 au fost exportate in Japonia. Oficial SZ-ul a fost produs doar in combinatia de culori: rosie cu plafon negru si interior bej. In '89 au fost produse 11 bucati, in '90: 289, iar in '91 restul de: 736. 38 de masini au fost declarate prototip. Dupa succesul comercial avut de coupeul SZ, in 1992 a aparut o derivata, decapotabila: RZ (Roadster Zagato). RZ-ul a fost produs intre '92 si '94, intr-un numar de 278 bucati (planificate: 350, insa nu a fost la fel de vandabil ca SZ-ul), 50 au fost produse in 1992 si 228 in 1993. Oficial RZ-ul a fost produs doar in combinatia de culori: rosie cu interior negru, galbena cu interior negru si neagra cu interior rosu.
|
Author: | ALXege [ 09 Apr 2020, 14:51 ] |
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 |
Foarte misto demersul! Sunt putin surprins de dimensiunea jantelor, eram convins ca sunt bazate pe Zender Milano si vin cu 17" Nu pot sa nu remarc anumite asemanari cu GTV-ul 916 la forma caroseriei, mai ales in schitele initiale Pe langa schema oficiala de culori, a existat un exemplar SZ negru creat special pentru Andrea Zagato, 3 RZ-uri argintii si 1 RZ alb perlat. |
Author: | antonelcodreanu [ 09 Apr 2020, 18:06 ] | |||||||||||||||||||||
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 | |||||||||||||||||||||
Alfa Romeo SZ/RZ nu s-a vandut prin reteaua de dealeri ci mai exclusivit, mai ales ca a fost scumpa, numarul a fost limitat si se facea precomanda. Au fost si unii posesori care au avut pretentii pentru alte culori, unii au reusit sa le primeasca modificate din fabrica, altii insa le-au modificat dupa achizitionare. - o Alfa SZ (nr.420) a fost achizitionata cu plafonul rosu, deci vopsita integral rosie, altele au fost vopsite dupa livrare, - o Alfa SZ este neagra, a lui Andrea Zagato, a fost vopsita integral desi initial a fost rosie, - o Alfa SZ (nr. 721) are interiorul cu piele neagra, nu bej, este detinuta de The Franschhoek Motor Museum din Africa de Sud, - o alta Alfa SZ (nr. 938) a fost achizitionata cu ceasurile albe, de catre cineva din Germania, - 3 Alfe SZ au fost vandute in Japonia galbene cu plafon negru, - 3 Alfe RZ au fost produse vopsite fiind cu o culoare argintie, 2 dintre acestea (nr. 254 si 266) au fost accesorizate cu ornamente din inox in interior, si cu alte modele de jante. Una din ele a fost vanduta initial in Germania, apoi achizitionata de catre cineva din Italia, iar cealalta a fost vanduta in Japonia. A 3-a Alfa SZ argintie (nr. 262) nu a fost niciodata inmatriculata, ea este in Italia, avea in 2013 un rulaj de doar 300km. - o Alfa RZ a fost vopsita cu o nuanta de alb perlat, si vanduta in Japonia unui... dentist, - tot in Japonia, exista o Alfa RZ (nr. 149), vopsita cu argintiu si negru, este un model aniversar: Zagato - 75 de ani. Mai jos poze cu cele mai sus descrise dar si cu alte Alfe SZ/RZ vopsite sau modificate dupa achizitionare (cele mai multe in Japonia: SZ: verde deschis, albastru inchis, albe, RZ: verde inchis, neagra cu prelata grena). Printre modificari exista si o Alfa modificata tehnic, cu radiator marit, astfel ca a trebuit sa restilizeze bara fata, e si vopsita cu o culoare destul de ciudata, iar ca ciudatenii exista o Alfa SZ, neagra, in Belgia, cu 4 locuri si o alta, in Elvetia, cu plafonul bombat (cel mai precis posesorul depaseste inaltimea normala, iar scaunele nu au setari mai multe decat inainte si inapoi).
|
Author: | antonelcodreanu [ 09 Apr 2020, 18:41 ] |
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 |
ALXege Quote:
Sunt putin surprins de dimensiunea jantelor, eram convins ca sunt bazate pe Zender Milano si vin cu 17"
Jantele de pe SZ/RZ sunt Speedline, pe fata: 7Jx16 H2 ET:7, pe spate: 8Jx16 CH ET:20.
|
Author: | ALXege [ 09 Apr 2020, 18:44 ] |
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 |
De unde ai man toate informatiile astea? |
Author: | antonelcodreanu [ 09 Apr 2020, 19:46 ] | |||||||
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 | |||||||
Alfa Romeo SZ/RZ mai este cunoscuta si ca "Il Mostro", de fapt este "Il Mostro Frankenstein", pentru ca asa a fost cunoscuta Alfa SZ neagra, cea a lui Andrea Zagato. Dupa cum spuneam, ea initial a fost rosie, si a fost exact masina care a fost prezentata la Geneva in 1989, cea cu seria de sasiu: ZAR16200003000006, o varianta pre productie, cu multe elemente manufacturate, nedefinitivate, astfel ca de-a lungul timpului ea a primit multe modificari, inclusiv piese de RZ. Ea a fost supusa mai multor teste pana sa ajunga la Zagato, iar cand acesta a intrat in posesia ei, avea un motor nou si a fost inmatriculata cu numarul: MI 1R5 179. La solicitarea utilizatorului si interiorul a fost schimbat in unul negru, initial a fost bej. Masinii i-au fost montate in interior ranforsari, pentru a fi utilizata la Trophy-race in Monaco, cand a fost pilotata de Thomas Bleiner, dar nu a suferit alte modificari, de altfel si acele ranforsari au fost eliminate dupa cursa pentru ca Zagato urma sa plece cu ea in vacanta. Pana la urma masina a fost vanduta in Japonia, in anul 2000; si a avut 4 noi proprietari pana in 2017, cand a fost scoasa la vanzare, din pacate, intr-o conditie nu foarte buna, avand cca. 77k km; a fost achizitionata de un canadian.
|
Author: | antonelcodreanu [ 09 Apr 2020, 20:29 ] |
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 |
"Repartitia" pe tari ar fi cam urmatoarea: SZ: Africa de Sud: 3 Andora: 1 Argentina: 15 Australia: 13 Austria: 15 Bahrain: 1 Belgia: 37 Bulgaria: 1 Canada: 8 Cehia: 1 Chile: 1 China: 3 Croatia: 1 Danemarca: 1 Elvetia: 66 Estonia: 1 Ecuador: 1 Filipine: 1 Franta: 31 Germania: 56 Grecia: 2 Italia: 126 Japonia: 145 Luxemburg: 5 Malaesia: 1 Noua Zeelanda: 4 Norvegia: 2 Olanda: 63 Polonia: 2 Portugalia: 13 Rusia: 1 Spania: 15 Suedia: 5 Taiwan: 3 U.K.: 100 U.S.A.: 20 Venezuala: 1 RZ: Africa de Sud: 1 Australia: 3 Austria: 2 Belgia: 14 Bulgaria: 1 Canada: 1 Cehia: 1 Elvetia: 10 Franta: 7 Germania: 42 Italia: 43 Japonia: 32 Luxemburg: 1 Monaco: 1 Noua Zeelanda: 3 Norvegia: 1 Olanda: 22 Portugalia: 1 Rusia: 1 Spania: 1 U.K.: 18 U.S.A.: 2 Ungaria: 1 |
Author: | mobyle [ 09 Apr 2020, 21:33 ] |
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 |
Antonele, ești cu temele facute! Multumim de informații. Văd că Elveția sta bine cu stocurile. |
Author: | ALXege [ 09 Apr 2020, 22:44 ] |
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 |
Si Olanda, este dealtfel tara in care am vazut al doulea exemplar pe viu (primul fiind in Frankfurt cand am fost cu gasca la salon ) Sent from my iPhone using Tapatalk |
Author: | tzzivii [ 10 Apr 2020, 02:33 ] |
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 |
Sunt curios daca cea de la TM mai exista... |
Author: | antonelcodreanu [ 10 Apr 2020, 06:51 ] |
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 |
tzzivii Quote:
Sunt curios daca cea de la TM mai exista...
Da, e in Danemarca.viewtopic.php?f=76&t=247&start=25 |
Author: | antonelcodreanu [ 10 Apr 2020, 07:15 ] | ||
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 | ||
ALXege Quote:
Si Olanda, este dealtfel tara in care am vazut al doulea exemplar pe viu (primul fiind in Frankfurt cand am fost cu gasca la salon )
In Olanda exista, probabil, o Alfa SZ cu cel mai mare rulaj: peste 300 k km, cu care s-a prins si 270 km/h.Sent from my iPhone using Tapatalk Reviziile s-au facut "ca la carte", singurele poblemele reclamate de-a lungul timpului au fost: cutia de viteze si compresorul de AC pe la 200 k km, inlocuirea unei supape pe la 230 k km. In 2001, la 250 k km, i s-a facut o revizie capitala inclusiv vopsita.
|
Author: | antonelcodreanu [ 10 Apr 2020, 08:44 ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poze de pe linia de productie. Elementele de caroserie sunt facute din rasina si fibra de carbon.
|
Author: | antonelcodreanu [ 10 Apr 2020, 10:31 ] | |||||
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 | |||||
Alfa SZ/RZ nu s-a fabricat cu volan pe partea dreapta, dar exista una (nr. 614). A fost modificata in Anglia, in 1992, cand era detinuta de un japonez stabilit in UK, si pe langa conversie, i s-a schimbat si motorul din 3.0 in 3.5. In '95, odata cu relocarea afaceristului nipon masina a fost trimisa in Zimbabwe, ca mai apoi sa ajunga in Africa de Sud, in posesia fiului unei creatoare de moda grecoaica, Kiki Divaris, o foarte buna prietena a lui Mugabe. Acelasi tip de motor (3.5 litri) a fost pus si pe Alfa SZ nr.317, care se afla tot in Africa de Sud. O alta curiozitate, ceasurile kilometraj si vitezometru, initial nu au fost modificate in mile, ci se aplica un alt cadran peste ceas, mai apoi s-au facut si ceasuri dedicate, dar care indicau doar viteza in mile, kilometrajul a ramas tot in kilometric. Pentru rularea pe drumurile cu circulatie pe partea stanga, fasciculul luminos se redirectioneaza prin desfacerea farurilor si inversarea unei lamele in interior.
|
Author: | mugurel [ 10 Apr 2020, 10:59 ] |
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 |
Tare solutia cu tipla in mile, zici ca e gandita in service la Bujoreni. “Ia bai nene, ti-a rezolvat Gogu problema” Ce motor e ala de 3.5 si ce putere avea ? Am vazut pe mobile parca una cu puterea pe la 320 cp, daca tin bine minte. M-am mirat, credeam ca a incurcat cifrele sau abereaza. |
Author: | antonelcodreanu [ 10 Apr 2020, 11:07 ] | ||
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 | ||
Motorul de 3.5 litri (Savali) s-a mai pus pe: 005 UK 161 Japonia 293 UK 304 Germania 312 Belgia 593 Elvetia 647 Olanda 690 Olanda 728 Germania 828 Olanda 1018 Germania Un motor modificat, care dezvolta 270 de cai este pe Alfa SZ nr.516 in Elvetia, probabil sunt mult mai multe cu puteri mai mari de 210 cai, cati erau initial, in functie de modificarile aduse. Cei de la Autodelta UK au kituri de modificare motor 3.0 in 250 cai (cost: 5874 lire) si 270 cai (cost: 6474 lire). Masina cu peste 300 k km, din Olanda, are numarul 292. Alfa ZS cu plafon dublu, din Elvetia are numarul 477. In Germania exista Alfa SZ cu numarul 938, ea are ceasurile albe. Pe langa Alfa SZ neagra, a lui Zagato, mai sunt inca 3 vopsite integral in culoarea neagra: 45 Belgia (are si 4 locuri) 236 Elvetia 477 Elvetia Tot cu 4 locuri, dar cu piele neagra, este si ALfa SZ cu numarul 165, scaunele sunt preluate si adaptate de pe Alfa 75. Alfa SZ rosie complet se afla in Elvetia, ea are numarul 309; in Austria sunt 2 Alfe SZ vopsite cu o alta nuanta de rosu, Ferrari: nr.371 si nr.791. Modificari la interior: in loc de bej, in Anglia nr.360 are piele alba, piele rosie are numarul 420, tot in Anglia, iar interior negru au Alfele SZ: 721 in Africa de Sud, si 795 in Italia. Modelul RZ a fost mai putin alterat, sunt doar 2 masini cu modifcari notabile: in Olanda nr.243 are cutie automata, iar in Ungaria numarului 168 i-au fost modificate scaunele, are unele Sparco.
|
Author: | mugurel [ 10 Apr 2020, 11:44 ] | |||
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES30 | |||
Cea rosie e anunt de UK, cealalta galbena e in Italia. La aia galbena doar a pus aiurea 207 kw
|
Author: | Kodak [ 10 Apr 2020, 17:29 ] |
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 |
Desi nu sunt fan SZ/ RZ, citesc cu placere tot ce scrie aici. Felicitari pentru documentare/ rabdare! Chapeau! |
Author: | antonelcodreanu [ 11 Apr 2020, 20:48 ] | |||
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 | |||
Si cat de tare poti sa fii, sa ai si SZ, si RZ? Cele 2 exemplare de mai jos, sunt ale unui neamt...
|
Author: | mugurel [ 11 Apr 2020, 21:42 ] |
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES30 |
Tare .. bogat Bine, tre sa ai si ceva gust |
Author: | antonelcodreanu [ 13 Apr 2020, 18:32 ] | ||||
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES30 | ||||
La livrare, intr-o geanta rosie, venea o husa rosie...
|
Author: | antonelcodreanu [ 13 Apr 2020, 19:16 ] | |||||||||
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 | |||||||||
Pentru masinile din Franta Alfele SZ au fost echipate cu faruri cu sticla galbena, asa se purtau pe vremea aia. Ca o alta observatie, lampile luminilor din fata de pe Alfa SZ/RZ, au fost folosite pe mai multe masini, probabil a fost o fantezie de a lui Zagato, pentru ca toate au legatura cu el: Lamborghini Diablo Ferrari F40 Ferrari FZ93 Ferrari 348 Ferrari 512 Aston Martin Virage Vantage Lancia Hyena
|
Author: | antonelcodreanu [ 13 Apr 2020, 19:28 ] | |||||||||
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 | |||||||||
Si daca tot am ajuns la Lancia Hyena, in afara de mana lui Zagato, nu are nici o alta legatura cu Alfa Romeo SZ/RZ; Hyena nu e altceva decat o Delta HF Integrale, foarte rara, desi planul initial a fost sa fie realizate 500 de exemplare, au fost produse doar 26.
|
Author: | ALXege [ 13 Apr 2020, 20:11 ] |
Post subject: | Re: Alfa Romeo SZ/RZ ES20 |
Ce tare, nu stiam de treaba cu blocurile optice! Imi place mult documentarea, nu stiu de unde iti iei toate informatiile astea, but keep em coming! Sent from my iPhone using Tapatalk |
Page 1 of 2 | All times are UTC+03:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |