It is currently 18 May 2024, 00:59

All times are UTC+03:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ] 
Author Message
PostPosted: 26 Apr 2011, 18:39 
Offline

Joined: 28 Mar 2011, 21:29
Posts: 54
Car: AR159 2.4JTDm/210
Location: Craiova
Va salut...

Ce parere aveti de sistemele de preungere (prelube) care cresc presiunea uleiului inainte de pornirea uscata (dry start). Adica pornirea rece dupa o perioada mai lunga de stationare.

Avand in vedere ca uzura motorului se produce intr-o proportie substantiala in primele 10 secunde de dupa pornire datorita faptului ca uleiul se afla in baia de ulei si ajunge ceva mai tarziu sa fie pompat in motor, mi se pare un upgrade foarte util si relativ necostisitor.

Cu un "google search" pot fi gasite cel putin cateva sisteme, cu pompa (active) sau cu acumulare de presiune (pasive).

Nu sunt mecanic insa inteleg problemele tehnice atat cat poate intelege un inginer cu un back-ground solid in meseria lui, de aceea nu cred ca bat campii prea tare cand pun o intrebare.

Stima,

dgeekoo


Top
   
PostPosted: 27 Apr 2011, 17:38 
Offline
User avatar

Joined: 17 Jul 2008, 19:33
Posts: 1524
Car: Mercedes C Coupe
Location: Berlin
Uleiul ala nu se scurge si nici nu se usca in cateva ore sau cateva zile, tot timpul iti ramane o pelicula fina de ulei pe piese.

_________________
Mercedes C Coupe 192 HP
ex: Alfa 156 SW 2.0TS, 2000
Alfa 156 SW 2.4 JTD 20v, 2003


Top
   
PostPosted: 27 Apr 2011, 19:14 
Offline
User avatar

Joined: 23 May 2006, 10:58
Posts: 4840
Ramane pe naiba. Nu ramane nimic, dupa 6 ore e uscat ca in sahara.
Evident, conteaza uleiul FOARTE mult, dar cu ulei comun, gen Castrol, Selenia, dupa 6 ore axele sunt uscate de parca au iesit din fabrica.


Top
   
PostPosted: 27 Apr 2011, 19:55 
Offline
User avatar

Joined: 17 Jul 2008, 19:33
Posts: 1524
Car: Mercedes C Coupe
Location: Berlin
Eu zic ca sunt unsuroase si nu e ca si cum ai pune mana pe ceva uscat.

_________________
Mercedes C Coupe 192 HP
ex: Alfa 156 SW 2.0TS, 2000
Alfa 156 SW 2.4 JTD 20v, 2003


Top
   
PostPosted: 27 Apr 2011, 21:24 
Offline
User avatar

Joined: 04 Feb 2009, 15:47
Posts: 2329
Car: 156 1.6 TS
Location: Bucuresti
Ia pune mana sa vezi tu ce uscate sunt.

_________________
156 1.6 TS
fosta GTV 2.0 TS
fosta 156 1.6 TS


Top
   
PostPosted: 27 Apr 2011, 23:05 
Offline

Joined: 28 Mar 2011, 21:29
Posts: 54
Car: AR159 2.4JTDm/210
Location: Craiova
Ceva ceva tot trebuie sa ramana, dar probabil insuficient pentru o ungere in parametri de presiune normala a uleiului.
Ca sa pui mana pe lagar trebuie sa desfaci motorul si eventual sa demontezi lagare si ce-o mai fi pe-acolo, ca nu ma pricep.
N-am desfacut niciodata un motor dar eu cred ca ne poate lamuri un Maestru mecanic si poate, eventual, ne spune care ar fi si avantaje / dezavantaje, pentru motoarele astea mai micute ale noastre (pentru ca am vazut ca se foloseste la greu pentru motoare americane barosane, si de asemenea pentru motoare de barci, vase mai mari sau mai mici, camioane, bus-uri, si alte utilaje mobile sau fixe actionate de motoare cu ardere interna).


Top
   
PostPosted: 27 Apr 2011, 23:32 
Offline
User avatar

Joined: 04 Feb 2009, 15:47
Posts: 2329
Car: 156 1.6 TS
Location: Bucuresti
Pai pui mana direct pe o cama(se si vede cand desfaci capacul pentru ulei)..care trebuie sa aiba ulei pe ea, si nu are dupa cum zicea si Alexandrus.

_________________
156 1.6 TS
fosta GTV 2.0 TS
fosta 156 1.6 TS


Top
   
PostPosted: 28 Apr 2011, 04:44 
Offline
User avatar

Joined: 23 May 2006, 10:58
Posts: 4840
Nu e ulei pe axe cu anumite uleiuri, cu altele se schimba situatia.


Top
   
PostPosted: 28 Apr 2011, 08:20 
Offline
User avatar

Joined: 17 Jul 2008, 19:33
Posts: 1524
Car: Mercedes C Coupe
Location: Berlin
Draga Alexandrus nu mai inteleg nimic :lol: . Mai sus ai spus ca "ramane pe naiba", acum spui ca "se schimba situatia" in functie de ulei, sa inteleg de aici ca totusi ramane ceva cu unele uleiuri? :peace:

_________________
Mercedes C Coupe 192 HP
ex: Alfa 156 SW 2.0TS, 2000
Alfa 156 SW 2.4 JTD 20v, 2003


Top
   
PostPosted: 28 Apr 2011, 08:48 
Offline
User avatar

Joined: 23 May 2006, 10:58
Posts: 4840
Ca sa vezi, pina la urma evidentul e oarecum clar si pentru tine.
Da, conteaza tipul uleiului, cele bazate pe esteri adera la metal, contin particule ce se incarca electromagnetic.


Top
   
PostPosted: 28 Apr 2011, 12:31 
Offline

Joined: 28 Mar 2011, 21:29
Posts: 54
Car: AR159 2.4JTDm/210
Location: Craiova
ok.

Alexandrus ce parere ai de sistemele astea de preungere?
Am gasit un sitecare propune un sistem "pasiv" care are un rezervor si o electrovalva, care se introduc in circuitul de ulei dupa filtrul si pompa de ulei si care acumuleaza presiune de la pornirea (si functionarea in regim) anterioara. Cand tai contactul valva se inchide si rezervorul pastreaza uleiUL sub presiunea nominala.
La urmatoarea pornire, cand faci contact (inainte de a da la demaror), se alimenteaza valva care se deschide si da drumul presiunii in circuit facand ungerea lagarelor.
Exista chiar si o varianta pentru turbo cu doua rezervoare separate, unul pentru pornire si altul pentru oprire (pentru lagarele turbinei).
Montarea pare foarte simpla iar pretul este 250 respectiv 350 Euro.
Nu mi se pare o investitie chiar mare pentru un motor care elimina 70% din uzura.

Daca vorbesc prostii corectati-ma, nu-i problema, ca nu ma pricep chiar deloc.

Exista in circuitul de ulei o parte cu presiune (dupa pompa de ulei si pana la lagare) si o parte fara presiune (baia de ulei, etc...) sau gresesc?


Top
   
PostPosted: 02 May 2011, 12:36 
Offline

Joined: 02 Aug 2006, 12:24
Posts: 1140
Location: Bucuresti/Alexandria
Cam citi km pe an faci? Cam cit planuiesti sa tii masina asta? Cite porniri la rece faci? Daca faci peste 50k km pe an, vrei sa tii masina peste 10 ani si pornirile la foarte rece sint ceva normal (canada, suedia etc) atuncia are sens un dispozitiv d-ala.


Top
   
PostPosted: 02 May 2011, 14:02 
Offline
User avatar

Joined: 11 Apr 2008, 13:43
Posts: 368
Car: 159 2,4/Giulietta TB
Location: Timisoara/Trier DE
buna intrebarea... merita sau nu?

E clar ca un sistem "ajutator" poate fi folositor, insa in conditiile unei exploatari normale nu cred ca este esential si nici salvator

Din punctul meu de vedere (repet, nu pentru o exploatare "civila") solutia optima ar fi alta: - inlocuirea pompei de ulei mecanice cu una electrica.
Aceasta solutie are doua avantaje mari: ajuta ungerea in situatia unor inclinatii frecvente (in special viraje) si permite eliminarea baii de ulei de a carei spargere am avut multi parte.


Top
   
PostPosted: 02 May 2011, 14:15 
Offline

Joined: 02 Aug 2006, 12:24
Posts: 1140
Location: Bucuresti/Alexandria
Pompa de ulei electrica nu inseamna ungere cu carter uscat (la care te referi tu), dar este o solutie buna. De asemenea, buna este si inlocuirea pompei de apa cu una electrica, insa trebuie facuta si o logica de control a acestor sisteme, lucru care nu este asa usor.


Top
   
PostPosted: 02 May 2011, 14:49 
Offline
User avatar

Joined: 11 Apr 2008, 13:43
Posts: 368
Car: 159 2,4/Giulietta TB
Location: Timisoara/Trier DE
IRBabuin Quote:
Pompa de ulei electrica nu inseamna ungere cu carter uscat (la care te referi tu), dar este o solutie buna. De asemenea, buna este si inlocuirea pompei de apa cu una electrica, insa trebuie facuta si o logica de control a acestor sisteme, lucru care nu este asa usor.
Corect, o pompa electrica poate fi folosita atat pentru ungere cu carter umed cat si pentru ungere cu carter uscat.
Tocmai de aceea, in cazul unui sistem de ungere cu carter uscat si sistemul de racire cu apa este modificat, cu atat mai mult cu cat sistemul de ungere are si un rol secundar de racire a componentelor motorului.
Clar este nevoie de un sistem de control si tocmai de asta spuneam ca pentru uzul de zi cu zi al masinii astfel de sisteme nu prea se justifica.


Top
   
PostPosted: 02 May 2011, 15:28 
Offline

Joined: 21 Aug 2008, 16:35
Posts: 3159
Location: Rosiorii de Vede/Bucuresti
din curiozitate m-am uitat si eu la axe, dupa 6 zile in care nu am miscat masina, axele sunt aproape uscate, uleiul selenia 20k AR.

_________________
Alfa Romeo 147 1.6ts


Top
   
PostPosted: 02 May 2011, 18:08 
Offline

Joined: 28 Mar 2011, 21:29
Posts: 54
Car: AR159 2.4JTDm/210
Location: Craiova
@IRBabuin

Nu fac mai mult de 20.000 pe an (poate ca acum voi sari la 25k ca nu-mi vine sa mai cobor), dar sa zicem ca as vrea sa tin masina 10 ani sau chiar 20. Si chiar daca o scot la pensie sau o vand mi-ar place ca motorul sa fie intr-o stare buna. Porniri reci (dupa o stationare de minim 4-5 ore) fac foarte multe, cam patru zilnic (maxim). Clima este de Romania, dar si aici sunt ierni destul de lungi, plus ca lagarele sunt uscate si pe timp de vara dupa o stationare prellungita.
Investitia nu mi se pare mare pentru a mentine motorul intr-o conditie fizica excelenta (plus ulei bun schimbat la timp).
Intrebarea este: poate dauna cu ceva? Cum vad eu (ca nespecialist) circuitul de ulei se cam mareste in volum cu aproximativ 1 litru. In afara de faptul ca la schimb voi plati 7.5 litri in loc de 6.4 (159 2.4 20v), ar mai fi si alte neajunsuri? Volumul suplimentar poate dauna cu ceva presiunii uleiului in regim normal?


@tm08alt
Exista si sistem activ cu pompa electrica, cu actionare manuala sau automata (temporizata) dar fara eliminarea pompei clasice, fiind folosit doar pentru pre-post ungere (inainte si dupa oprirea motorului).

@valerica
Daca axele cu came sunt uscate, ce o fi pe lagare si pe arborele cotit?


Top
   
PostPosted: 02 May 2011, 22:33 
Offline

Joined: 23 Oct 2008, 16:01
Posts: 204
La motoarele AR din anii 50 axele functioneaza intr-o baie de ulei ,filtrul de ulei are o supapa de sens care tine uleiul sa nu se scurga din circuit iar cilindrii sunt honoiti ca sa mentina o particula de ulei.Cu toate acestea ,motoarele se vor uza oricum datorita pornirilor la rece ,si datorita coroziunii chimice.Daca cineva vrea sa scape de uzura pornirilor la rece poate sa scoata bujiile inainte de pornire si sa invarta motorul pana se stinge becul de ulei -in acest fel nu exista sarcina.Dar nu cred ca va face nimeni asa ceva.


Top
   
PostPosted: 02 May 2011, 23:15 
Offline

Joined: 02 Aug 2006, 12:24
Posts: 1140
Location: Bucuresti/Alexandria
Eu nu vad vreun dezavantaj al acestui sistem, daca banii nu intra in discutie. Probabil cu asa ceva o sa tina motoru pina la adinci batrineti. Daca este instalat cum trebuie, nu are nici de ce sa dauneze presiunii, iar daca tot dai 250e pe el, mai pui inca 30-40 pentru un ceas de presiune de ulei, sa stii permanent ce se intimpla in interior.

Un mod interesant de imbunatatire a ungerii, honuirea cu laser:
http://www.gehring.de/enpdf/LaserHoning.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ] 

All times are UTC+03:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
[ GZIP: Off ]