It is currently 27 Apr 2024, 22:47

All times are UTC+03:00




Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Sa vorbim despre FRANE
PostPosted: 22 Jun 2009, 17:18 
Offline

Joined: 19 May 2006, 12:20
Posts: 420
Location: Ploiesti-Bucuresti
Incet incet, vreau sa deschid cate un topic unde am sa incerc sa explic detaliat ce modificari - inlocuiri se pot face la alfele noastre, ca topicul sa aibe si un scop practic, o sa incerc sa postez si marci si preturi, magazine de unde se pot achizitiona repsectivele componente, ma voi limita mereu la marci cunoscute, despre care eu am si am citit pareri bune sau un raport calitate/pret bun.
Astazi a venit vremea franelor.

Sistemul nostru de franare este compus din:
-pompa de frana + servo frana
-conducte de fana
-4 discuri cu cate 2 placute de frana (pe fata avem discuri ventilate, pe spate pline)
-4 etrier cu 1 singur pistonas
-un lichid de frana (min DOT4) care "curge prin vene"
Apoi mai avem si partea electronica a sistemului de franare compusa din ABS, ASR si VDC (ESP)
Cu ABS sistemul de franare are posibilitatea de a "lua" presiune de la un pistonas de frana pentru a evita blocarea rotii respective.
ASR - iti franeaza o roata pentru a evita patinarea in acceleratie ( deci doar pe rotile cu tractiune)
VDC - iti franeaza o roata anume pentru a recapata trasa.

Modificari:
Se poate incepe prin a inlocui (nu completa) cu un lichid de frana cu punctul de fierbere mai ridicat, lichidul de frana trebuie oricum inlocuit la fiecare 2 ani, deci atunci poate fi un moment bun pentru asta. Recomandarea mea: MOTUL RBF 600, costa in jur de 60 lei bidonul de 1L, va recomand sa cumparati 2 bidonase, pentru a curata bine instalatia cu noul lichid, si sa mai aveti pentru completare.

Conducte de frana: aici marca este una singura -GOODRIGE- costul a 4 conducte de frana este de circa 100€
Diferentele dinte conductele originale si acestea sunt: materialul conductei mult mai rezistent, mai putin elastic si cu un canal cu diametru inferior celui original, acest ultim lucru ajuta la marirea presiunii de franare pe pistonas.
Uitasem, conductele acestea au o lungime de cca 30-40cm, si sunt doar partea finala a conductei, se ilocuiesc doar dand rotile jos.

Discuri de frana: pe langa discurile originale, care, dupa parerea mea, sunt mai mult decat multumitoare, exista si alte variante de discuri "plug'n play" care pastreaza dimensiunile originale ale discurilor, fara alte modificari, ele, fata de discurile originale, pot avea striatii pentru curatarea placutelor, gauri pentru racire sau butucul discului din alt material mai usor, acesta din urma permite o racire mai eficienta si o masa care este mereu in miscare mai mica (teoretic acceleratii mai mari) si sunt produse din materiale mai dure, sau "mai" tratate decat cele originale.
Aici exista o sumedenie de marci, modele si pareri, chiar si pentru alfele noastre eu ma numar printre aceeia care spun ca atunci cand vine vorba de frane si suspensie alfabetul incepe cu "B" (Brembo-Bilstein) :)
Deci, avem asa: Brembo Max, discuri brunite pentru a evita depunerile de rugina si cu striatii pentru curatarea placutelor, eu m as opri la acest model ca raport calitate/pret, ele se gasesc pe alfisti la 119€
Mai exista si discurile Brembo GT, care am putea spune ca sunt topul pentru alfele noastre, dar pretul lor de cca 300€ nu-l vom regasi in functionalitate prea usor.

Placute de frana: aici este cea mai mare controversa, care sunt mai bune, care tin mai mult, care nu scartaie, care sunt mai ieftine..
Placutele de frana cu cat au un coeficient de franare mai mare (min 0 - max 1) cu atat ele sunt mai agresive cu discul, care la randul lui daca este tratat va rezista mai bine stresului si veti avea franari mai eficiente pe perioade mai lungi.
Aici as scrie despre FERODO, cu toate ca in ultima vreme am auzit unele pareri pune si despre EBC..
De la Ferodo avem: Premier (echiparea originala) si Ferodo Racing cu ale lor DS Performance, DS2500 si DS3000
DS Performance se pot utiliza cu discuri tip Brembo max sau discuri originale
DS2500 cu discuri Brembo Max sau GT
DS3000 cu discuri Brembo GT ( tineti cont ca placutele DS3000 nu sunt pretabile la o utilizare stradala a masinii, ele ajung greu in temperatura si doar cand sunt calde franeaza)

Pentru cei mai "franangii" dintre noi exista si kituri complete de franare, care cuprind etrieri cu minim 4 pistonase (Brembo) sau Tarox (care face etrieri cu pana la 12 pistonase) + Discuri cu diametru mai mare + placute + conducte, aici preturile incep de la 1200€ pentru puntea fata.

Ca si concluzie, as putea spune ca un sistem mai mult decat eficient pentru alfele noastre ar putea fi compus din:
Conducte + lichid Rbf 600
Fata: Discuri Brembo Max + DS2500
Spate: Discuri originale + DSPerformance
sau
Fata Spate: Discuri Brembo GT + Ds 2500.

Cu cat se va imbunatati sistemul de franare, cu atat se va intarzia si asistarea electronica (abs) - mereu avand cauciucuri in stare buna.
Intotdeauna discuri noi cer placute noi.

Atasez si un grafic, care arata ca Temperatura discurilor fata (linia albastra) si cea a lichidului de frana (linia rosie) intr-o lunga coborare, daca franezi "linistit", dar pe perioade lungi, ating valori mult mai mari (si se pot deforma discurile) fata de cazul in care franarea este mai puternica, dar pe perioade reduse de timp (linia punctata).

Ne revedem in scurt timp pentru a discuta despre "Suspensie si tinuta de drum" :)


Attachments:
bremsscheibe12mmbrembo.jpg
bremsscheibe12mmbrembo.jpg [ 24.6 KiB | Viewed 13148 times ]
spd_2006071425844_b.jpg
spd_2006071425844_b.jpg [ 48.86 KiB | Viewed 13148 times ]
frenate.jpg
frenate.jpg [ 273.74 KiB | Viewed 13149 times ]

_________________
"La potenza e' nulla senza controllo"
Top
   
PostPosted: 22 Jun 2009, 19:00 
Offline
User avatar

Joined: 26 Feb 2009, 21:18
Posts: 880
Car: KamiKaze 147
Location: Bucuresti
Iti multumesc frumos pentru detalii. E foarte bine explicat. :wave:

_________________
(O=v=O) - 147 1.9 JTD


Top
   
PostPosted: 22 Jun 2009, 20:02 
Offline
User avatar

Joined: 30 Nov 2008, 15:04
Posts: 128
Location: Botosani
:goodpost: Uite asa ne completam bagajul "minim necesar" de cunostinte.

_________________
ImageAlfa Romeo 156 SW 1.9 JTD 2003
Apar in toate pozele cu mine............ oare?!?!?!


Top
   
PostPosted: 22 Jun 2009, 22:43 
Offline
User avatar

Joined: 04 Jul 2008, 20:39
Posts: 527
Location: Timisoara
:goodpost:
Foarte detaliat si frumos explicat articolul!Felicitari!

_________________
156 1.6TS•••》2.0TS 150 Hp 2001- "ANGELina"
166Fl 2.4JTDm 185Hp 2007- "Leia"
AR-Creating legends since 1910


Top
   
PostPosted: 22 Jun 2009, 23:21 
Offline
User avatar

Joined: 23 May 2006, 10:58
Posts: 4840
Cineva te-a mintit. Sistemul e ceva mai complex decit e el descris de tine. Pe linga pompa de frana mai exista un distribuitor de presiune pe fiecare etrier/roata, pentru sistemul EBD.
Doar etrierii spate au un singur piston, cele fata au 2 pistoane la motorizarile mici, si 4 pistoane la motorizarile mai mari(a se citi de la 3.0 in sus).
Apoi, marca aia de furtune de frina se numeste Goodridge, nu Goodrige.
Coeficientul de frecare nu are treaba cu duritatea placutei, sau cu uzura discului. Acel coeficient de frecare este dat doar de compozitia placutei, si variaza in functie de temperatura.
ASR nu frineaza nimic, doar cam "taie gazul" cind detecteaza ca minim una din roti patineaza. Daca as stii sa frineze rotile independent, ar putea transfera cuplu chiar si prin diferentialul liber catre roata cu tractiune mai buna.

Ar mai fi, dar nu stau sa puric topicul acuma. Ideea ar fi daca tot faci ceva, incearca macar sa fie cit mai aproape de perfectiune. Initiativa e admirabila, oricum.


Top
   
PostPosted: 22 Jun 2009, 23:53 
Offline
User avatar

Joined: 04 Dec 2006, 20:12
Posts: 4236
Car: 156
Location: Bucuresti-Tulcea
:clapping: horia pentru initiativa si sper sa nu fie singulara.
Alex, tu chiar nu poti sa vezi doar partea plina a paharului?Serios man, daca e ceva de completat e bine venit, daca e ceva de corectat de asemenea, insa in primul rand este de admirat si incurajat o astfel de initiativa.

_________________
Stelvio 2.2Mjet 210hp Q4 Veloce
156 3.2v6 24v GTA
ex: Giulietta M-air TCT 170hp
ex: 156 3.0 v6 racecar
ex: 159 2.4 Q4 TI
ex: 156 2.0 JTS
ex: 147 1.6ts 120cp


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 00:19 
Offline
User avatar

Joined: 13 May 2006, 10:56
Posts: 1977
Location: Bucuresti
Quote:
Doar etrierii spate au un singur piston, cele fata au 2 pistoane la motorizarile mici, si 4 pistoane la motorizarile mai mari(a se citi de la 3.0 in sus).
Eu n-am.
SI nici nu prea am vazut

Si uite ca pe langa faptul ca taie gazul, mai si franeaza roata care trebuie:

"This system carries out all the normal anti-lock and brake distribution functions of the ABS 5.7 with EBD and also ensures the following:

Acceleration Slip Regulation (A.S.R.)
engine braking torque regulation (M.S.R.)
differential lock via action on the brakes (T.C.)
The functions are ensured by adjusting drive torque and applying a braking force to one or both drive wheels.

If one or both drive wheels tend to slip during acceleration, the control unit orders the engine control unit to reduce the torque transmitted by the engine to the wheels and almost simultaneously brakes the wheel or wheels without the driver having to do anything.

If the wheels tend to lock during hard deceleration, the ABS control unit requests the engine control unit to adjust engine braking toruqe to prevent car stability.

The system can be cut out by activating a button located on the console.

A led comes on on the button and a message is displayed on the instrument panel DOT matrix to indicate deactivation of the ASR/MSR.

The button warning light comes on and the DOT matrix message is repeated to indicate system cut-out due to a fault recorded by the control unit.

ASR/MSR intervention is indicated by the warning light on the dashboard flashing.

Each time the vehicle is started up the ASR/MSR function is activated, even if the ignition has been turned off with the function deactivated. "

Citat din elearn

_________________
Alfa GT, 2.0 JTS, 166 CP
ex Alfa 156 SW 1,9 JTD 110 CP
ex Alfa 147, 1.6 TS, 105 CP


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 02:51 
Offline
User avatar

Joined: 06 Nov 2006, 23:31
Posts: 2270
fara sa te superi - si da, apreciez efortul... depinde de asteptari. daca e de povestit asa la o bere este ok, dar ca un ghid...
ca un mic exemplu: "minim dot 4"... oare daca pun dot 5 e bine?


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 03:28 
Offline
User avatar

Joined: 23 May 2006, 10:58
Posts: 4840
George, am spus si eu ca este admirabila initiativa, did I not ?

dcmilitaru, VDC frineaza rotile independent, ASR, din cite stiu eu, nu. Posibil sa ma insel, pentru ca depinde si de versiunea de ESP, dar afaik la Alfa cel putin nu face asa ceva.
Cit despre nr. de pistoane, ai dreptate, m-am lasat inselat de aparente. My bad.


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 10:00 
Offline

Joined: 19 May 2006, 12:20
Posts: 420
Location: Ploiesti-Bucuresti
toshy Quote:
fara sa te superi - si da, apreciez efortul... depinde de asteptari. daca e de povestit asa la o bere este ok, dar ca un ghid...
ca un mic exemplu: "minim dot 4"... oare daca pun dot 5 e bine?
Poate e prea dimineata la mine, dar n am inteles..am scris minim dot 4, ca asa recomanda producatorul... am gresit cu ceva? Si daca amesteci dot 4 cu dot 5 crezi ca ca se intampla ceva rau??

_________________
"La potenza e' nulla senza controllo"


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 12:01 
Offline
User avatar

Joined: 03 Mar 2006, 03:55
Posts: 498
Location: Brasov / Ploiesti / Bucuresti
Din cate stiu eu DOT 4 nu este compatibil cu DOT 5. DOT 5 e pe baza de silicon. DOT 5.1 e compatibil DOT 4. Vroiam doar sa fac adaugarea asta. Mi se pare o initiativa buna topicul, am mai invatat cate ceva din el. :) Asteptam si topicurile celelalte, despre interiore si motoare. :sig:


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 12:31 
Offline
User avatar

Joined: 13 May 2006, 10:56
Posts: 1977
Location: Bucuresti
Citatul de mai sus este din elearn si este descrierea sistemelor ABS cu EBD si ASR.

_________________
Alfa GT, 2.0 JTS, 166 CP
ex Alfa 156 SW 1,9 JTD 110 CP
ex Alfa 147, 1.6 TS, 105 CP


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 12:35 
Offline

Joined: 19 May 2006, 12:20
Posts: 420
Location: Ploiesti-Bucuresti
Nu stiu, cei drept eu nici n am intalnit dot 5, decat dot 5.1 si le am amestecat.. nu s-a intamplat nimic, singurul lucru care se intampla, logic, nu mai are punctele de fierbere de dot 5.1..

De aceea am vorbit despre Motul RBF 600, care este DOT4 :)

_________________
"La potenza e' nulla senza controllo"


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 13:25 
Offline
User avatar

Joined: 18 Apr 2009, 00:24
Posts: 195
Location: Oradea
Daca tot e vorba de frane , cum fac sa am frane super sensibile , ca atunci cand ating pedala sa am menghina? , te obisnuiesti greu cu franele astea sensibile , am intalnit la un opel astra ... erau super:) , franele mele nu reactioneaza asa violent :)

_________________
*cenzurat*


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 14:08 
Offline

Joined: 19 May 2006, 12:20
Posts: 420
Location: Ploiesti-Bucuresti
Sa vad daca am inteles, tu vorbesti de acele masini care cum ai atins nitel pedala cum se infraneaza violent. (ex cunoscute de mine: renault si Dacia Snova)

Nu stiu daca e posibil, fara sa cheltui averi pe pompe de frana-pedalier.. Practic ce vrei tu, nu e neaparat sa imbunatateti franarea ci sa o schimbi... Si oricum, nu, cred, ai castiguri practice din asta, adica o pedala fara sensibilitate nu e tocmai idealul... frana trebuie sa fie usor modulabila.. nu on/off. Cel putin pe strada, unde avem si denivelari si praf si apa, te vei regasi cu abs mereu "peste tine" ca sa nu vorbim de anvelope.

Asta daca am inteles eu la ce te referi. :)

_________________
"La potenza e' nulla senza controllo"


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 17:57 
Offline
User avatar

Joined: 03 Mar 2006, 03:55
Posts: 498
Location: Brasov / Ploiesti / Bucuresti
Scuzati offtopic-ul, dar am o mare nelamurire. Tocmai mi-a schimbat lichidul de frana mecanicul meu + placute frana fata. Dupa schimbarea asta + aerisire pedala e elastica. Cum se face aerisirea franelor corect? Cred ca a ramas aer pe instalatie pt. ca nu sunt multumit de cum merg franele acum.


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 17:59 
Offline
User avatar

Joined: 10 Nov 2006, 12:44
Posts: 1212
Car: '04 147 1,6 TI
Location: Villach
Ai rabdare sa se aseze placutele cum trebuie.

_________________
ex. Alfa 156 1.8 TS
ex. Alfa 147 1.9 JTD
ex. Alfa Spider 3.0 V6
Alfa 147 1.6 TI


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 19:38 
Offline
User avatar

Joined: 23 May 2006, 10:58
Posts: 4840
Daca nu ai aerisit pompa de ABS, ceea ce se face doar cu pompa de vacuum sau cu tester, preferabil cu tester, de aia e moale pedala. Plus ca lichidul de frina angreneaza si ambreiajul, trebuie si ala aerisit.


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 19:49 
Offline

Joined: 19 May 2006, 12:20
Posts: 420
Location: Ploiesti-Bucuresti
Bimm3r Quote:
Scuzati offtopic-ul, dar am o mare nelamurire. Tocmai mi-a schimbat lichidul de frana mecanicul meu + placute frana fata. Dupa schimbarea asta + aerisire pedala e elastica. Cum se face aerisirea franelor corect? Cred ca a ramas aer pe instalatie pt. ca nu sunt multumit de cum merg franele acum.
Este posibil sa nu le fi aerisit cum trebuie, mecanicul tau, poti incerca ceva..
In mers, apesi odata pedala de frana - o sa simti ce fel de cursa are,
Imediat dupa mai apesi odata pedala (imediat) si mai mult ca sigur a 2-a oara o sa ai pedala mai tare si o cursa mai scurta... Atunci da, nu sunt aerisite de tot.
Alexandrus Quote:
Daca nu ai aerisit pompa de ABS, ceea ce se face doar cu pompa de vacuum sau cu tester, preferabil cu tester, de aia e moale pedala. Plus ca lichidul de frina angreneaza si ambreiajul, trebuie si ala aerisit.
Nu angreneaza ambreiajul, ci rulmentul de presiune, care la randul lui "angreneaza" placa de presiune

_________________
"La potenza e' nulla senza controllo"


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2009, 23:26 
Offline
User avatar

Joined: 05 Jan 2006, 21:31
Posts: 15199
Car: 115/916/949/960
Location: Bucuresti
Am sters offtopicul (am explicat pe privat ce am avut de explicat, ceea ce va sfatuiesc sa faceti si voi) si intentionez sa tin topicul cat mai curat!
Este un topic promitator pe care va rog sa postati doar daca puteti veni cu informatii/observatii/corecturi reale si pe un ton cat se poate de cordial!
Va multumesc!

_________________
4C | GTV 916 3.0 V6 | Stelvio 2.0T | Spider S4 2.0
ex GTV 916 2.0TS | Spider 916 2.0TS | MiTo 1.4TB | Spider 939 2.4JTDm | Brera 2.4JTDm | Spider 916 2.0TS | GT 1.9mJTD | 147 1.6TS


Top
   
PostPosted: 24 Jun 2009, 22:59 
Offline

Joined: 02 Aug 2006, 12:24
Posts: 1140
Location: Bucuresti/Alexandria
Eu inainte de toate modificarile alea (din care unele destul de scumpe) as face niste prize de aer care sa duca in pasajele rotilor, cu directie aproximativa spre ETRIER. Cost minim (niste furtun de aspirator si bride), efect MAXIM. Pentru studiu, uitati-va la majoritatea bmw.


Top
   
PostPosted: 25 Jun 2009, 00:36 
Offline

Joined: 19 May 2006, 12:20
Posts: 420
Location: Ploiesti-Bucuresti
Pana acum n-am avut probleme de racire si nici nu cred ca o sa am, posibil ca merg prea incet, oricum.. daca ai cumpara discuri si placute despre care am vorbit la inceput, ele nu sunt tocmai eficiente daca sunt reci; acelasi discurs sa zicem, cu radiatorul de ulei la un motor stock...

Cat despre BMW nu stiu, cu siguranta au, dar nu cred ca si modele precum 116i sau 118i, si chiar daca au probabil e vorba de asamblarea pe linia de productie.

Nu crezi ca am dreptate?

_________________
"La potenza e' nulla senza controllo"


Top
   
PostPosted: 25 Jun 2009, 02:10 
Offline

Joined: 02 Aug 2006, 12:24
Posts: 1140
Location: Bucuresti/Alexandria
numai cele mai slabe modele nu au. Restu toate mai putin X3.

din motive de eficienta, as pune pe masina mea conductele respective. Asta ar acoperi necesarul zilnic. Daca as avea weekenduri pe circuit, probabil as trece SI la un upgrade.

o mica problema deriva din asta (nu ma refer la tine): cu tevile de aspirator prin pasaju rotii nu prea merge sa te "umfli" ce upgrade la frine ai facut tu.


Top
   
PostPosted: 25 Jun 2009, 10:34 
Offline

Joined: 19 May 2006, 12:20
Posts: 420
Location: Ploiesti-Bucuresti
IRBabuin Quote:
o mica problema deriva din asta (nu ma refer la tine): cu tevile de aspirator prin pasaju rotii nu prea merge sa te "umfli" ce upgrade la frine ai facut tu.
N am inteles, scuze

_________________
"La potenza e' nulla senza controllo"


Top
   
PostPosted: 25 Jun 2009, 13:49 
Offline

Joined: 02 Aug 2006, 12:24
Posts: 1140
Location: Bucuresti/Alexandria
Ma refeream la faptu ca multi le pun pentru ca "da bine cu gaurele in discuri".

Si ca sa nu postez degeaba, ceva info despre discurile ovalizate. Scris de un extra priceput, care a ars-o pe la LeMans.
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_wa ... disk.shtml


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+03:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
[ GZIP: Off ]