Haideti sa deschidem si acest subiect, putin dezbatut la noi pe forum, dar foarte controversat in lumea automobilistilor.
O sa incerc sa cuprind cam tot ce stiu intr un singur post, daca nu o sa reusesc mai postez ulterior, nu stiu daca reusesc sa mi adun toate ideile din prima ïŠ
Suspensia alfelor mai noi, de la 147-156 incoace.
Fata: Patrulater deformabil, respective patrulater inalt deformabil la ultimele modele 159-Brera
Spate: McPherson
Alfa 147 la origini era predispusa cu McPherson si pe fata, datorita formei sasiului, nu s-a putut instala un system de tip patrulater inalt si de aceea bascule superioara are prinderile pe flansa care tine capul amortizorului.
Attachment:
File comment: Sist. suspensie alfa 159-Brera, se poate observa diferenta fata de 147 in pozitia basculei superioare.
939suspfrontfd7.jpg [ 64.65 KiB | Viewed 16697 times ]
Attachment:
File comment: Sistem de suspensie 159 Brera
939suspcadis2.jpg [ 71.05 KiB | Viewed 16697 times ]
Attachment:
File comment: Sistemul de suspensi cu patrulater deformabil - Alfa 8C
coupe05_suspension.jpg [ 43.4 KiB | Viewed 16696 times ]
Modificari:
In primul rand e bine, ca fiecare dintre noi, sa s idea sema inainte sa cheltuiasca bani inutili, de ce face cu masina, pe ce drumuri merge, pe ce bordure parcheaza si ce dureri boli pot avea care sa fie accentuate de o suspensie mai rigida (vezi hernie de disc sau piatra la rinichi, Doamne freste).
Pasi nu sunt de urmat neaparat in ordinea asta, dar sunt in stransa legatura.
Rigidizarea caroseriei: cel mai comun mod de a face asta este cu ajutorul barelor de rigidizare (strut-bar), care pentru alfele noastre exista de 3 tipuri:
Fata superior si inferior
Spate superior
Pot sa spun ca toate 3 barele “se simt†dup ace le montezi, problemele sunt ca: bara fata inferioara iti mareste sansele sa atingi masina intr un canal ridicat o teava care iese din asphalt, sau alte chestii care se gasesc pe la noi.. o lovitura mai puternica poate duce la deformarea puntii fata cu costuri destul de mari.. Deci pana si eu (un nebun) as spune ca riscul nu merita cat face.
Bara spate, ca “defecteâ€: trebuie prelucrata, ea fiind nitel mai lunga decat trebuie, la dimensiunea ei standard se monteaza in partea medie-inferioara a cupolelor amortizoarelor spate, cand maximul effect il atinge in cel mai inalt punct de deformare. Pentru montarea ei, ar trebui sa dati 4 gauri sau sa o sudati (excludem varianta asta burta) si sa taiati/gauriti/indepartati tapiteria de pe cupolele amo. Spate.
Ultima, dar prima pe care o monteaza poporul, bara superioara fata, ea se prinde in suruburile care tin flansele amortizoarelor si nu trebuie modificat nimic. Aici recomand o bara reglabila, este mai usor de montat sic red ca tine si caroseria mai inchegata din moment ce o poti STRANGE.
Ca materiale, dupa parerea mea, e inutil sa treceti de clasicul otel vopsit catre aluminiu sau carbon, diferentele de rezistenta cred ca sunt neglijabile, diferenta cea mai mare fiind intre a avea sau a nu avea.
Cele doua bare superioare (fata-spate) pot avea un rol de intarire-rezistenta a caroseriei si in cazurile cele mai nefericite de accident.
Attachment:
File comment: Strut bar inferior Alfa 156
Alfa%20156_146%20_fiat%20coupe%20front%20LAB.jpg [ 60.08 KiB | Viewed 16699 times ]
Sa trecem mai departe:
Amortizoare+arcuri: cum functioneaza – atunci cand autoturismul intra in viraj amortizoarele spre interiorul virajului se “intend†si cele din exterior se comprima creand o diferenta de inaltime intre partea stanga si dreapta a masinii – Pe romaneste “creeaza un dezechilibruâ€.
Acum trecem la practica:
O varinata Soft ar fi Bilstein B6-B8 (recomand B8) sunt amortizoare pe GAZ si nu pe ulei cum sunt amortizoarele originale. + Arcuri Eibach sau Novitec, daca chiar vreti sa coborati masina mai mult.
Varianta “racing†Bilstein Pss care sunt reglabile pe inaltime, si unde arcul are o forma cilindrica, fata de arcurile originale care sunt conice sau Bilstein Pss9 care, pe langa reglajul de inaltime, mai sunt reglabile in duritate, ATENTIE: duritatea lor la minim este echivalentul cu Pss, deci in nici un caz mai soft!
Mai exista si alte pachete de amortizoare+arcuri de la alti producatori, probabil la fel de valabile ca cele bilstein… dar diferentele de prêt sunt minore, incat recomandarea mea este Bilstein (siguranta si incredere).
Uitasem, NU RECOMAND, combinatia amortizoare originale, eventual si uzate + arcuri sport, faptul ca multi aleg aceasta variant din comoditate, din “estetica†(mare prostie sa combini mecanica cu estetica, puteti incerca sa va vopsiti farurile, sa vedeti “ce bine da†). Amortizoarele stock sunt concepute sa lucreze pe o anume lungime din tija amortizorului, cand acest lucru nu se mai intampla, nimeni nu poate garanta ca masina sa aibe un comportament stabil, de departe nici sportiv. Ar mai exista varianta practicata in strainate, vezi italia, franta, spania unde exista preparatori care modifica amortizoarele stock, dar cum la noi, eu nu cunosc nici unul, cea mai simpla variant este sa va cumparati si arcuri si amortizoare.
Attachment:
File comment: Bilstein Pss - Pss9
b16.jpg [ 15.95 KiB | Viewed 16699 times ]
Attachment:
File comment: Bilstein B8
b8.jpg [ 11.58 KiB | Viewed 16699 times ]
Pasul urmator:
Bare antiruliu: acele 2 bare, una in fata, una in spate, in forma de U, care sunt legate de caroserie prin 2 bucsi iar la capete prin bielete de amortizoare.
Scopul lor este acela de a scadea ruliul masinii, odata pentru totdeauna, asta nu inseamna ca intrii in viraj cu 200 sau ca orice ai face tine. Ele imbunatatesc deplasarea maselor in schimbarile bruste de directive (slalom printre jaloane – sau cretini
) ) si micsoreaza acea diferenta de intaltime intre partea stanga si cea dreapta a masinii.. Cel mai evident rezultat al lor, la masinile de curse atunci cand, pe viraj, roata din interior spate se ridica, acest lucru nu este deloc negativ si nu scade aderenta, ci dimpotriva o mareste, punandu-se mai multa greutate pe roata exterior fata, cea care deobicei e prima care pierde aderenta.
Pentru alfele noastre exista bare antirului de la Eibach, NTehnology, sau doar bara spate antirului de Gta, care este un pic mai groasa decat cea originala.
Eu recomand barele antiruliu de la Eibach, cele NTehnology sunt ceva mai greu de gasit si aia spate este mai groasa si decat cea eibach. Pe langa toate astea, cele eibach sosesc cu bucsi din Teflon, care am putea spune ca sunt “pe viata†ele tocindu-se muuult mai greu decat cele originale.
In acelasi timp, NU recomand montarea barelor antiruliu cu amortizoare si arcuri originale, masina ar putea avea alt comportament decat cel dorit
).
Attachment:
File comment: Bare antiruliu Eibach
suspensions4.jpg [ 24.06 KiB | Viewed 16699 times ]
Alte component care tin de suspensie sunt Basculele si bratele, unde se pot inlocui bucsile originale cu unele din Poliuretan (sper ca zic bine), material mai dur si mai rezistent. Marca Powerflex.
Aici calitatile cred ca sunt evidente, rezistenta mai mare, duritate mai mare..
Defecte, cost ridicat de manopera la inlocuirea bucsilor originale, si cea mai mare problema, consider eu, orice ai face, pivotal basculei ramane original, si stim cu totii cam cat dureaza pana schimbi bascula din cauza pivotului, automat de fiecare data ar trebui sa contorizati: bascula noua + manopera pentru indepartat bucsi originale si noi, cu cele powerflex.
Si aici as putea spune ca “nu merita cat faceâ€, poate doar pe spate, unde nu ai pivoti, si deci ar fi pe viata.
Bucsile PowerFlex se gasesc si la bucata nu doar in pachet, cum gasiti pe alfisti.net
Attachment:
File comment: Bucsile Powerflex
kit_powerflex.jpg [ 11.35 KiB | Viewed 16699 times ]
Jante: Proprietatile lor, excludem aici estetica, va rog mult, sunt:
Greutate – cat mai redusa, pana la un minim la OZ Ultraleggera
Duritate-Rezistenta la socuri.
Latimea canalului- ex 6j 7j 7.5j etc..
Incerc sa fiu mai conicis aici, eventual vom putea dezbate fiecare “capitol†in parte pe alt topic.
Pot spune din experienta mea, ca jantele originale alfa spitate, pe care le montam si eu si Firestarter, sunt foarte rezistente si in media greutatii (9.5kg x janta de 17†cu canal 7j fata de 7kg pentru aceeasi janta OZ).
Canalul Jantei, permite ca aceasi dimensiune de anvelopa sa fie “mai intinsa†cu cat canalul este mai mare.
Un exemplu: janta de 17â€, anvelopa 215/45 R17 va sta mult mai bine pe o janta cu canal 7.5j (cele de GTA) decat 7j.
Ultimul capitol:
Distantiere: ele se folosesc la curse pentru a mari aderenta pe una dintre cele 2 punti, in nici un caz pentru un rol esthetic, cum de fel sunt considerate.
Cu cat distant dintre exteriorul rotilor este mai mare cu atat va fi si aderenta mai ridicata.
La o masina cu tractiune fata, cum este cazul la majoritatea dintre alfele noastre, idealul ar fi sa largesti mai mult anteriorul decat posteriorul, pentru a permite o viteza mai mare la intrarea pe viraj.. Marind doar latimea pe spate se obtine opusul deoarece se mareste aderenta pe o punte fara tractiune, iar anteriorul, care are si tractiune si directie va depune un effort mai mare la intrarea pe viraj. Incat daca vreti distantiere, e bine MACAR sa luati pe toate 4 rotile la fel, daca nu mai late pe fata.
In ceea ce priveste uzura rulmentilor rotii sau a intregii suspensiei din cauza unui brat de forta mai lung, cred ca timpii de uzura sunt mai mult decat neglijabili.
Sper ca nu v-am plictisit cu acest rezumat sis per ca, daca aveti sfaturi sau notiuni pe care eu nu le am atins sa postati mai departe.
Si sa nu uitam nici de data asta, importanta pe care o au anvelopele in tot ce facem!
Multumesc
Si cateva poze, ca incheiere in topicul acesta.